Even delen

Hoe voorkom je leegstand van winkelpanden


In Nederland stond in 2014 acht procent van het totale aantal winkelpanden leeg. De verwachting is dat het aantal panden dat leegstaat elk jaar met nog eens tien procent toeneemt als er op korte termijn geen maatregelen worden getroffen. De explosieve opkomst van webwinkels is, naast de economische crisis, de grootste boosdoener.

Het afgelopen jaar hadden vooral de branches Kleding & Mode, Huishoudelijke- & Luxe artikelen, Wonen en Detailhandel het moeilijk om hun winkels open te houden. Indien u eigenaar bent van zo’n winkelpand is dat geen prettig gegeven. Daarnaast neemt het aantal winkeliers af, omdat zij minder geneigd zijn om vanwege de hoogte van de huurprijzen een winkelpand te huren. Het grote aantal leegstaande winkelpanden zorgt ervoor dat de winkelstraten versoberen. Kortom, er is sprake van een neerwaartse spiraal. Om te voorkomen dat deze ontwikkelingen zich doorzetten, heeft minister Henk Kamp van Economische Zaken een tweetal maatregelen getroffen:

1. Huurprijzen worden niet meer gebaseerd op historische prijzen

De prijzen van huurpanden worden niet langer gebaseerd op historische prijzen, maar op wat gangbaar is op de vastgoedmarkt. In de huidige economische omstandigheden betekent het dat u vandaag de dag qua huurprijs minder kunt vragen voor uw pand dan enkele jaren geleden. Komt (één van) uw winkelpand(en) binnenkort leeg te staan? Dan is het goed om hier rekening mee te houden om voor de winkelier aantrekkelijk te blijven.

2. Versoepeling van regels om een winkel te combineren met horeca

Sinds maart is het toegestaan om horeca toe te voegen aan een winkel, indien de horeca ondergeschikt is aan de hoofdactiviteit. Zolang de hoofdactiviteit van (bijvoorbeeld) een kledingwinkel het verkopen van kleding blijft, mag deze winkel koffie en traktaties serveren. Hiervoor was dit alleen toegestaan bij supermarkten en bakkerswinkels. Door deze wetsversoepeling kunnen winkeliers meer bieden dan alleen de producten waar de winkel om bekend staat. Wijs uw (toekomstige) huurder op deze mogelijkheden. Klanten zijn tenslotte makkelijker binnen te lokken met een kopje koffie en versnapering.