Starten met social media

Voor de startende ondernemer

Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube? En WhatsApp in plaats van sms-en? U gaat een eigen bedrijf starten, en welke kanalen en middelen helpen u dan om met uw doelgroep in contact te komen en te blijven? Een goede en vooraf samengestelde mix van communicatiemiddelen geeft u duidelijkheid en focus. Omdat de ontwikkeling van social media snel kan gaan, stopt het niet bij 1 keer. U kunt het beste per periode opnieuw bekijken of de inzet van de gekozen social media nog passen bij uw doelgroep en of ze nog voldoende bereik hebben.

Bepaal uw doelgroep en uw meerwaarde als startende ondernemer

Voordat u een social media kanaal kiest, heeft u natuurlijk uw doelgroep en uw markt goed in beeld. U kent de wensen en behoeften van uw doelgroep heel goed, want daar heeft u bij het maken van uw ondernemingsplan al veel onderzoek naar gedaan. En u kent de antwoorden op op de vragen: Wat heeft u als startende ondernemer te bieden, hoe en wat is de meerwaarde ten opzichte van uw concurrenten?

Nu kunt u de juiste social media kanalen kiezen. Stem deze af op de andere middelen die u gebruikt voor uw marketing, zoals uw website. Maar ook ‘ouderwetse’ middelen werken nog steeds heel goed, denk aan een brochure, verpakkingsmateriaal of uw logo op uw pand. Versterk het totaal van uw middelen door te zorgen dat u precies daar bent waar uw doelgroep is: op het internet, op LinkedIn, op een beurs, een netwerkbijeenkomst of op school.

De feiten over social media in 2016

  • 9 van de 10 Nederlanders is actief op social media.
  • Nr. 1 = WhatsApp met 9,8 miljoen gebruikers.
  • Nr. 2 = Facebook met 9,6 miljoen gebruikers.
  • Nr. 3 = YouTube met 7,2 miljoen gebruikers.
  • Nr. 4 = LinkedIn met 4,2 miljoen gebruikers, waarvan 300.000 dagelijks.

Het afgelopen jaar hebben veel jongeren Facebook opgezegd. Wel zien we hier een flinke toename van ouderen, zelfs 80-plussers. Jongeren – vooral tussen de 15 en 39 jaar - bevinden zich nu veel meer op Instagram en Snapchat. Ook is het zo dat LinkedIn echt wordt gebruikt als zakelijk platform, terwijl Facebook veel meer privé wordt gebruikt.

Zowel leeftijd als de manier van gebruik zijn voor u relevant in de keuze van het kanaal dat u wilt inzetten. Alles doen geeft niet alleen weinig goede resultaten, maar kost u ook veel tijd. Want hoewel het gebruik van social media gratis is, is de tijd die u er in steekt dat niet. Lees meer over doelgroepen en social media gebruik in 2016.

Kies uw eigen verhaal

U weet dus waar u doelgroep is, wat uw concurrenten doen, welke social media u inzet en waar u het over wilt hebben. Dan is de vraag: zet u het middel in vanuit u persoonlijk, of via een bedrijfsprofiel? Het kan ook allebei. U twittert bijvoorbeeld op persoonlijke titel en heeft een eigen LinkedIn pagina, maar op Facebook of YouTube werkt u met uw bedrijfsprofiel.

Nu start u met het plaatsen van uw verhaal. Dat kan met tekst, of een filmpje, een link naar een artikel, of u linkt naar uw eigen blog. Houdt altijd goed in de gaten of er mensen zijn die reageren. Vooral als zij een vraag stellen of klacht hebben. Het is heel gewoon op social media dat een antwoord razendsnel komt. Als dat een paar dagen duurt, kan het al van invloed zijn op het imago van uw bedrijf.

Zoek ‘uw’ hashtags

Zoek op diverse social media zelf op berichten, groepen of hashtags die gerelateerd zijn aan uw producten of diensten. Er zijn hier handige apps voor, bijvoorbeeld voor Instagram: Tagsforlikes.com. Of zoek op actuele hashtags via top-hashtags.com. Dan weet u waar uw klanten zich bevinden en waar in uw branche veel over wordt gepraat.

Wilt u meer weten over uw eigen bedrijf starten? Bekijk dan ook eens onze pagina checklist bedrijf starten. Of laat u inspireren door andere startende ondernemers via EvenCentraal.nl.