10 tips om juridische conflicten te voorkomen

Voor de startende ondernemer

U start uw eigen bedrijf en onderneemt in het volste vertrouwen dat het goed gaat. En dat is meestal ook zo. Toch kunnen er dingen gebeuren waardoor u een meningsverschil krijgt met een klant, leverancier, of de overheid. U kunt zelf heel veel doen om juridische conflicten te voorkomen.

Beperkt het risico op juridische conflicten

Al vanaf het begin is het belangrijk dat u de juiste dingen doet om risico’s te beperken. Hier 10 tips die u helpen om latere juridische conflicten te voorkomen.

  1. Leg mondelinge afspraken ook altijd schriftelijk vast.
  2. Laat uw algemene voorwaarden altijd juridisch toetsen, ook als u freelancer of zzp’er bent.
  3. Werkt u met bedrijven die hun eigen algemene voorwaarden hebben? Dan is het goed om die ook juridisch te laten checken. Zo weet u precies welke mogelijkheden u heeft om ook die risico’s te beperken of te verzekeren.
  4. Werkt u samen met anderen, zoals zzp’ers of zakenpartners? Leg de afspraken die u met hen maakt vast in een contract, zodat deze voor iedereen duidelijk zijn.
  5. Verleent u diensten? Dan is het goed om met uw opdrachtgever een contract af te sluiten. Hierin staan aanvullende afspraken die samen met uw algemene voorwaarden de totale overeenkomst vormen. Zzp’ers hebben sinds 1 mei 2016 de mogelijkheid om te werken met modelcontracten, opgesteld door de belastingdienst. De belastingdienst heeft standaard modelcontracten van algemeen tot en met branche specifiek . Ook kunt u zelf een modelcontract samenstellen. Om zeker te weten dat uw eigen modelcontract voldoet, kunt u uw modelcontract bij de belastingdienst laten toetsen.
  6. Betaalt uw klant de factuur niet? Houd het gesprek dan open en probeer een betalingsconflict te voorkomen. Misschien kunt u een betalingsregeling afspreken? Begin in een zo vroeg mogelijk stadium met het verzamelen van informatie. Maak bijvoorbeeld per opdracht digitaal een map aan of bewaar het in een map in uw kast. Belt u een klant of leverancier, bevestig bijvoorbeeld de gemaakte afspraken dan ook aan de klant, leverancier per mail. Sla het vervolgens op in uw (digitale) map, zodat het bij een conflict kan dienen als bewijs.
  7. Check de consequenties van de rechtsvorm van uw eigen bedrijf. Het is goed om te weten of schuldeisers uw privévermogen kunnen opeisen om zakelijke schulden te betalen. Dat geldt ook voor het privévermogen van uw partner, als u beiden in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
  8. Overweegt u om personeel aan te nemen? Bereid u dan goed voor op wat daar allemaal bij komt kijken. U wilt er alles aan doen om een arbeidsconflict te voorkomen.
  9. Voorkom problemen met wet- en regelgeving. Omdat het Nederlands recht altijd in beweging is. Daarom is het belangrijk dat u op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op uw vakgebied.
  10. Ontstaat er een conflict waar u met elkaar niet meer uitkomt, dan kunt u hulp inschakelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn een mediator, een advocaat, of andere juridische deskundigen. Vaak weet u van te voren niet tegen welke kosten u aan gaat lopen. Wanneer u de hulp inschakelt van een advocaat dan is dit vaak heel duur. Heeft u wel eens aan een rechts­bijstand­verzekering gedacht? Afhankelijk van de situatie krijgt u dan de hulp die u nodig heeft. De 2 grootste voordelen: u houdt de focus op uw bedrijf en het kan u hoge rekeningen schelen.

Wilt u meer informatie over welke risico’s er zijn? Wat wel en niet verzekerd is en welke maatregelen u zelf kunt treffen? Bekijk dan ook onze pagina Risico's en oplossingen.