Een bedrijfsplan schrijven: zo doet u dat

Van een idee naar een succesvolle onderneming

U heeft een mooi idee voor een onderneming. Maar is dat idee haalbaar? In een ondernemingsplan vertaalt u uw ideeën in een plan van aanpak. Daarmee krijgen u en investeerders direct een beeld van de potentie van uw bedrijf. Maar wat zet u in zo’n bedrijfsplan? Wij zetten de belangrijkste onderdelen voor u op een rij.

Belangrijke punten om in uw ondernemingsplan te beschrijven

Zijn uw ideeën haalbaar? Dat is de belangrijkste vraag waar uw bedrijfsplan of ondernemingsplan het antwoord op moet geven. En de haalbaarheid hangt af van verschillende factoren. Uw ervaring, uw idee, de markt en het financiële plaatje. Dus gaat u een bedrijfsplan schrijven? Beantwoord dan in ieder geval deze vragen: 
U schrijft een bedrijfsplan ook voor mensen die u nog niet kennen. Stel uzelf daarom uitgebreid voor. Beschrijf uw expertise en geef ook aan waarom juist u geschikt bent om deze onderneming tot een succes te maken. Ook uw werkervaring en persoonlijke ervaringen passen in het plan voor uw bedrijf. Heeft u al ervaring als ondernemer? Vertel hier dan ook over. Ook als het ging om een onderneming in een andere branche.
Uw onderneming start altijd met een idee. Wat was dat idee voor u? En hoe bent u op dat idee gekomen? Beschrijf uw idee en vertel waarom uw idee levensvatbaar is. Op welke vraag vanuit de markt speelt u in? Waarom is er behoefte aan de producten en diensten die u gaat verkopen? Bedenk hierbij ook wat de toekomst brengt. Bijvoorbeeld of er meer of minder vraag zal zijn naar uw product over 5 of 10 jaar. 

De doelen van ondernemingen lopen erg uiteen. Van snel veel geld verdienen, tot bouwen aan een beter klimaat of een betere maatschappij. Soms hebben ondernemingen deze doelen zelfs allebei. Ook de ambities verschillen erg per ondernemer en onderneming. 

Een paar voorbeelden:

  • De grootste aanbieder worden in uw branche;
  • Klanten flexibel en op de beste manier helpen;
  • Innovatieve nieuwe producten maken;
  • Bestaande producten zo goedkoop mogelijk aanbieden.
Naast deze doelen zijn er nog de financiële doelen van de organisatie. Sommige doelen haalt u op de korte termijn, andere op de lange termijn. Het is belangrijk dat u niet alleen de doelen beschrijft, maar ook de manier waarop u die doelen gaat halen. 

Gebruik meetbare subdoelen

Voor uw ondernemingsplan is het belangrijk om uw hoofddoel in subdoelen uit te splitsen en meetbaar te maken. Er zijn verschillende methodes om doelen op te stellen. De SMART-methode wordt veel gebruikt. Hiermee formuleert u doelen die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.

Besteed een hoofdstuk aan de organisatie van uw bedrijf. In dit hoofdstuk beschrijft u de verschillende onderdelen van uw onderneming en de manier waarop die samenwerken. Beschrijf bijvoorbeeld het volgende: 

  • Of u mensen in dienst neemt of niet;
  • De functies waarvoor u mensen aanneemt en hoe deze elkaar aanvullen;
  • Hoe u zorgt voor de juiste administratie; 
  • Wat voor IT-systemen u nodig heeft;
  • Wat u nodig heeft om alle logistiek mogelijk te maken;
  • Hoe uw online aanwezigheid eruit ziet; 
  • Welke bedrijfsprocessen er zijn;
  • Welke faciliteiten u nodig heeft (bedrijfsruimte, vervoermiddelen, machines);
  • Welke verzekeringen en mogelijke vergunningen u nodig heeft.
Een bedrijfsplan schrijven is een goede manier om uw organisatie in kaart te krijgen. Bij het beschrijven van de structuur, loopt u vanzelf tegen knelpunten aan. Beschrijf ook hoe u met deze knelpunten omgaat.  
Dit beschrijft u in de hoofdlijnen van uw marketingplan. Voor dit onderdeel doet u eerst marktonderzoek. Geef aan wie uw klanten zijn en waar u ze kunt vinden. Vertel ook in welke markt u wilt ondernemen en welke concurrenten er zijn. Leg uit hoe uw bedrijf zich in de markt onderscheidt. Ofwel: waarom kopen klanten bij u en niet bij de concurrent? In het marketingplan zoekt u uit hoe groot de kans is, dat uw bedrijfsidee een succes wordt. Zet hierbij ook risico’s en bedreigingen op een rij en omschrijf hoe uw organisatie daarmee omgaat. 
Het financieel plan is een vast onderdeel van uw bedrijfsplan. Want, hoe goed uw idee ook is, ondernemen zonder geld is onmogelijk. U beschrijft allereerst in het financieel plan welke kosten u heeft. Bijvoorbeeld kosten voor het onderhoud van uw machines of kosten voor het volgen van trainingen. Daarnaast heeft u misschien opstartkosten, zoals het laten ontwikkelen van een website of de aanschaf van apparaten.
Naast de kosten, beschrijft u de verwachte opbrengsten. U beschrijft voor hoeveel geld u uw diensten of producten gaat verkopen en hoeveel klanten u verwacht in de komende jaren. Zorg dat u een realistische inschatting maakt van de opbrengst, zeker wanneer u geld moet lenen om uw onderneming te starten. Zien de cijfers er goed uit? Dan kunt u met een gerust hart starten. Lijkt uw onderneming niet levensvatbaar, dan is het beter om uw idee verder of anders uit te werken. 
Heeft u te maken met financiers? Zet in het plan dan ook wanneer u verwacht dat u de investeringen heeft terugverdiend. En wanneer u verwacht winst te gaan maken.