Inschrijven bij KvK: alles wat u moet weten

Officieel uw eigen onderneming starten

Om te mogen ondernemen heeft u een inschrijving nodig bij de Kamer van Koophandel. Daar registreert u de naam en rechtsvorm van uw bedrijf en legt u vast welk soort werk u gaat doen. Maar wat houdt zo’n inschrijving precies in? En wat kost het? Wij hebben alles wat u moet weten op een rij gezet. 

Wanneer moet u zich inschrijven bij de KvK?

U schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel als u een onderneming wilt starten. U kunt uw inschrijving bij de KvK doen in de week voordat u start, of in de week nadat u gestart bent met uw onderneming. Na uw inschrijving krijgt u een KvK-nummer en wordt u opgenomen in het Handelsregister. 

Wel of geen ondernemer?

Start u eigenlijk wel een onderneming? De KvK gebruikt deze voorwaarden om te bepalen of u een ondernemer wordt: 
  1. U gaat goederen of diensten leveren;
  2. U vraagt hier meer dan een symbolische vergoeding voor (het is dus geen vrijwilligerswerk of een hobby);
  3. U neemt deel aan het (normale) economische verkeer (u werkt (vooral) voor klanten waarmee u een professionele relatie heeft).
Wanneer u niet voldoet aan 1 van deze voorwaarden, hoeft u zich niet in te schrijven. U bent dan formeel geen ondernemer. 

Inschrijven KvK: Kosten

De kosten voor uw inschrijving bij de KvK hangen af van de rechtsvorm die u kiest. Voor het inschrijven van een eenmanszaak, vof, commanditaire vennootschap of maatschap, betaalt u eenmalig 50 euro
De inschrijving van een bv, coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij gaat via een notaris. De kosten voor die inschrijving zijn sterk afhankelijk van het tarief van de notaris en het type bedrijf dat u opricht. Meestal kost de inschrijving via een notaris tussen de 300 en 1000 euro. 

Inschrijven bij de KvK als zzp’er

Bij de KvK inschrijven als zzp’er is relatief eenvoudig. U kunt een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel om uw inschrijving te doen. Een medewerker helpt u dan bij het verzamelen van de juiste gegevens en het invullen van de formulieren. Het is ook mogelijk om uw eenmanszaak online in te schrijven met behulp van DigiD. U moet daarna wel persoonlijk langskomen om uw inschrijving te bevestigen. 

Zo schrijft u zich in

Zowel bij een online inschrijving als een inschrijving op kantoor, krijgt u een inschrijfformulier. Dit formulier vult u in met de volgende gegevens: 
Dit is de handelsnaam die u gaat voeren. Dit hoeft niet per se de naam te zijn die u in de praktijk gaat gebruiken. Deze naam komt wel terug op uw facturen en in het handelsregister.
Bij uw inschrijving kiest u een rechtsvorm. U start bijvoorbeeld een eenmanszaak of een Vennootschap Onder Firma. De rechtsvorm die u kiest is afhankelijk van het soort bedrijf dat u start en of u de onderneming start met partners of personeel. 
Bij uw inschrijving beschrijft u in enkele zinnen wat voor werk u als ondernemer gaat doen. 
Het CBS heeft ondernemingen ingedeeld in categorieën. Deze indeling heet de Standaard Bedrijfsindeling (SBI). De SBI wordt ook door de KvK gebruikt om uw onderneming in de juiste categorie te plaatsen. Bij uw inschrijving kiest u een categorie met de bijbehorende SBI-code. 
Uw onderneming heeft een fysiek adres nodig om te mogen bestaan. Dit adres geeft u op bij uw inschrijving. Wanneer u geen kantoor heeft, is uw privé-adres ook geldig.

Identificatie op KvK-kantoor

Om uw inschrijving definitief te maken, maakt u een afspraak bij uw KVK-kantoor. Met een geldig legitimatiebewijs, bewijst u dat u een echte persoon bent. Daarna is uw onderneming een feit!
Kiest u voor een bv, coöperatie of een onderlinge waarborgmaatschappij? Dan regelt uw notaris de inschrijving voor u. U hoeft hiervoor zelf niet naar de Kamer van Koophandel.

Identificatie VOF, commanditaire vennootschap of maatschap

Voor sommige rechtsvormen geldt een fysieke identificatieplicht voor de betrokken partijen. Dat zijn de rechtsvormen: vof, cv en maatschap. Om uw inschrijving definitief te maken brengt u samen een bezoek aan de Kamer van Koophandel. U maakt hiervoor een afspraak bij het KvK-kantoor in uw regio.

De Belastingdienst is vanzelf op de hoogte

Is uw onderneming ingeschreven bij de KvK? Dan licht de KvK ook meteen de Belastingdienst in. Dat hoeft u niet zelf te doen. Ongeveer 10 werkdagen na de inschrijving ontvangt u een brief van de Belastingdienst. Omdat u als ondernemer btw-plichtig bent, krijgt u ook een eigen btw-identificatienummer.

Tip: bezoek de informatieavonden van de KvK en de Belastingdienst

Als ondernemer moet u omzetbelasting (btw) afdragen en belasting betalen. U heeft dus een goede administratie nodig. Daar kunt u natuurlijk een accountant voor inzetten. Maar voor een ondernemer is basiskennis van de belastingheffing altijd handig. De Kamer van Koophandel organiseert daarom samen met de Belastingdienst informatieavonden. Wilt u weten wanneer er zo’n avond bij u in de buurt is? Kijk dan op de website van de KvK.
Volgende: verzekeringen voor ondernemers