Zo voorkomt u financiële problemen in coronatijd

5 tips om liquiditeitsproblemen te voorkomen als zelfstandig ondernemer

Is uw omzet als gevolg van de coronacrisis teruggelopen? Heeft u financiële problemen door de crisis gekregen? Of ziet u dat uw klanten moeite hebben om de rekening te betalen? Dan kan het maar zo zijn dat u te maken krijgt met betalingsproblemen – van uzelf of van klanten. Met deze tips voorkomt u liquiditeitsproblemen als zelfstandig ondernemer.

5 tips om uw bedrijf financieel gezond te houden

Halverwege maart veranderde het werk van veel ondernemers van de 1 op de andere dag. De thuisblijfmaatregelen van de overheid hadden enorme gevolgen voor organisaties. De agenda’s werden leeg geveegd, projecten heroverwogen, en evenementen uitgesteld of afgeblazen. Dit raakt veel zelfstandig ondernemers – sommige zien hun omzet verdampen, andere zien hun werk verschuiven. Voor ons allemaal geldt: we weten niet hoe de nabije toekomst eruit ziet. De vraag is dus: wat kunt u doen om uw bedrijf financieel gezond te houden? Dit zijn vijf tips die u de rust kunnen geven om toch door te gaan met ondernemen, in deze uitdagende tijd.
Veel ondernemers hebben een deel van het geld dat ze eerder hebben verdiend opzij gezet. Met die buffer kunnen zij het een tijdje uithouden wanneer er financiële problemen kome. Als u het idee heeft dat u in deze tijd uw buffer moet inzetten, dan is het raadzaam om te berekenen hoeveel tijd uw buffer voor u koopt. Stel daarom eerst eens uw slechtste liquiditeitsprognose van de komende maanden op. In zo’n liquiditeitsprognose zet op een rijtje welke zakelijke kosten u nu maakt, welke uitgaven in privé u verwacht en welke bedragen u nog aan de belasting moet betalen. Zet daarnaast de inkomsten waarvan u absoluut zeker bent dat die nog gaan binnenkomen. Schrap alle inkomsten waar u over twijfelt: de opdrachten die mogelijk uitgesteld worden, de facturen die mogelijk later betaald worden en de facturen die klanten misschien niet meer kunnen betalen, omdat ze zelf in betalingsproblemen verkeren. Met dit slechtst mogelijke scenario kunt u berekenen hoelang u het met uw buffer uithoudt. Dat klinkt pessimistisch, maar u zult merken dat u er veel aan heeft. Als u weet dat u het met uw buffer nog drie maanden uit kunt houden, dan geeft dat onmiddellijk rust. Elke extra opdracht, en elke factuur die alsnog betaald wordt, levert u direct extra tijd op.
Het overzicht van verwachte kosten en inkomsten dat u nu hebt gemaakt, geeft u bovendien de kans om keuzes te maken: welke kosten zijn voor u noodzakelijk en welke niet? Kunt u bijvoorbeeld zakelijke abonnementen stopzetten? Of een tijdelijke verlaging van de huur van uw bedrijfspand voorstellen? Het is ook een goede tijd om eens te kijken naar verlenging van zakelijke en privécontracten: bent u vrij om een nieuw telefoonabonnement af te sluiten? Kunt u voordeel behalen aan een nieuw energiecontract? En heeft u misschien een snellere internetverbinding nodig, die misschien ook nog goedkoper is?
Bedenk tegelijkertijd dat u door abonnementen stop te zetten, ook andere ondernemers raakt in hun inkomsten. Neem deze beslissingen daarom niet te snel, maar overleg en leg uw situatie uit. Misschien kan de dienstverlener met u meedenken over een andere oplossing. En wees verstandig in uw keuzes: u kunt natuurlijk de dagopvang van uw kind stopzetten om kosten te besparen, maar is dat echt verstandig? De overheid maakt het namelijk mogelijk om de kosten voor de dagopvang of het kinderdagverblijf te compenseren. Kijk daarom ook welke overheidsregelingen op u van toepassing zijn. Hier vindt u een overzicht van de maatregelingen voor ondernemers.
Een van de maatregelen die de overheid heeft getroffen is de mogelijkheid om uitstel van belasting te krijgen. Ook zijn veel banken bereid om gemakkelijker om te gaan met wanbetaling van hypotheekrente en aflossing. Voorziet u binnenkort alsnog betalingsproblemen? Dan kan dat erg veel stress geven. Een tip is om vooral in contact met uw klanten te blijven. In deze tijd is er veel solidariteit met mensen die het financieel moeilijk hebben. De meeste klanten zullen begrip hebben voor uw situatie. Misschien kunnen ze met u meedenken en helpen zoeken naar een oplossing. Mogelijk kunt u een betalingsregeling overeenkomen of uitstel krijgen. Hier vindt u een voorbeeld van een betalingsregeling die u kunt afspreken met uw leveranciers. Tegelijk is het goed om te beseffen dat uitstel geen afstel betekent. Denk daarom ook na over hoe u de nu uitgestelde rekening straks alsnog denkt te betalen. Als u er niet uitkomt, kunt u altijd deskundigen om hulp vragen – bijvoorbeeld de experts van MKB Doorgaan, een partner van Centraal Beheer.
In deze tijd hebben ondernemers veel aan klanten die snel betalen. Het is daarom nu extra verstandig om uw facturen tijdig te sturen. Spreek uw klanten er daarom op aan als ze uw betalingstermijn overschrijden. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld deze voorbeeld-aanmaningsbrief. Breng kosten in rekening voor te late betaling. Als u uw inkomsten goed kunt gebruiken, kunt u ook overwegen om klanten korting te bieden als ze juist sneller betalen. Het is ook niet vreemd om uw opdrachtgevers een aanbetaling te vragen voor uw werk – zeker als u zelf ook investeringen moet doen om een opdracht uit te voeren. Het kan natuurlijk gebeuren dat uw klanten aangeven uw factuur niet meer te kunnen voldoen. Wees voorbereid op de vraag of u een betalingsregeling met uw klant kunt afsluiten. Denk erover na onder welke voorwaarden u daaraan wilt meewerken.
Als u na al deze tips, voor uw onderneming alsnog liquiditeitsproblemen voorziet, dan kunt u met uw bank mogelijk afspraken maken over een overbruggingskrediet of een werkkapitaalregeling. Banken zijn in deze tijd bereid om mee te denken over oplossingen.
Vergeet niet dat tijden van crisis niet alleen heftig kunnen zijn, maar ook lichtpuntjes bieden. Elke tijd van grote verandering biedt kansen voor ondernemers. Juist omdat u intensiever met uw onderneming bezig bent, komen creatieve ideeën sneller bij u op. Zo zijn veel ondernemingen in deze weken sneller gedigitaliseerd dan vorig jaar. Zorg dat u de kansen die deze tijd biedt niet aan u voorbij laat gaan.

Bonustip: download de minigids ‘Omgaan met grote veranderingen en risico’s’

Wilt u zich laten inspireren door hoe andere ondernemers met een crisis zijn omgegaan? Download dan de minigids ‘Omgaan met grote veranderingen en risico’s’. In deze minigids besteden we aandacht aan de ingrijpende momenten waar u als ondernemer mee te maken kunt krijgen – en hoe u dan de continuïteit van uw bedrijf kunt bewaken.
Download minigids