Als ik met ondernemers spreek over hoe zij hun business kunnen laten groeien, dan valt het me steeds weer op hoe weinig gebruik ze maken van bestaande platformen. Daardoor lopen ondernemers écht kansen mis. Vandaag de dag hoeft een bedrijf namelijk zelf het wiel niet meer uit te vinden als het gaat om finance, marketing, sales of personeel. Voor vrijwel alle bedrijfsonderdelen en -activiteiten bestaan er fantastische platformen waar ondernemers eenvoudigweg bij kunnen aanhaken. Soms gratis, soms tegen een bescheiden betaling.

Als ik als ondernemer bijvoorbeeld de keus kreeg om zelf een winkel te bouwen of bijvoorbeeld een eigen ‘zaak’ in te richten op Amazon.com of Bol.com, dan wist ik het wel. Een zogenaamd ‘seller account’ openen, kost relatief weinig en bereikt bovendien een internationaal publiek. Zo’n platform kan desgewenst ook nog de logistieke werkzaamheden uit handen nemen. En wat te denken van de netwerken die LinkedIn biedt? Het is de grootste publieke Rolodex voor ondernemers. Breng bijvoorbeeld in kaart welke ondernemers zich in jouw regio bevinden en gebruik deze informatie voor gerichte sales of marketingacties. En zo is er nog veel meer mogelijk. Ondernemers kennen sommige platformen vaak wel, maar hebben geen idee van de mogelijkheden die deze voor hen bieden. Neem Hubspot. Dit platform biedt een ondernemer voor een paar tientjes per maand tal van marketing-, sales- en customer servicetools. Daarmee kun je je verkoop en omzet echt een boost geven.

Mijn advies aan ondernemers die in 2020 hun bedrijf verder willen optimaliseren en laten groeien is dan ook: neem de tijd voor een safari langs alle zakelijke platformen, onderzoek de functionaliteiten en doe er je voordeel mee. Ze hebben veel te bieden. Ik durf zelfs te stellen dat ondernemers die een bedrijf starten alles kunnen outsourcen via deze platformen, behalve hun core business. 2020 biedt veel uitdagingen voor ondernemers, maar het biedt ook kansen. En platformen maken het ondernemen in 2020 zoveel makkelijker dan bijvoorbeeld tien jaar geleden.

Ralph van Dam is head of Digital Change bij Centraal Beheer, ondernemer en auteur van managementboek Langs de afgrond.
Kunstmatige intelligentie is een veel grotere en snellere ontwikkeling dan het internet
John Chambers, oprichter en ceo van JC2 Ventures en voormalig ceo van Cisko Systems