Ga in 2020 op safari langs zakelijke platformen

Grote kansen bij gebruik van bestaande platformen

Als ik met ondernemers spreek over hoe zij hun business kunnen laten groeien, dan valt het me steeds weer op hoe weinig gebruik ze maken van bestaande platformen. Daardoor lopen ondernemers écht kansen mis. Vandaag de dag hoeft een bedrijf namelijk zelf het wiel niet meer uit te vinden als het gaat om finance, marketing, sales of personeel. Voor vrijwel alle bedrijfsonderdelen en -activiteiten bestaan er fantastische platformen waar ondernemers eenvoudigweg bij kunnen aanhaken. Soms gratis, soms tegen een bescheiden betaling.

Als ik als ondernemer bijvoorbeeld de keus kreeg om zelf een winkel te bouwen of bijvoorbeeld een eigen ‘zaak’ in te richten op Amazon.com of Bol.com, dan wist ik het wel. Een zogenaamd ‘seller account’ openen, kost relatief weinig en bereikt bovendien een internationaal publiek. Zo’n platform kan desgewenst ook nog de logistieke werkzaamheden uit handen nemen. En wat te denken van de netwerken die LinkedIn biedt? Het is de grootste publieke Rolodex voor ondernemers. Breng bijvoorbeeld in kaart welke ondernemers zich in jouw regio bevinden en gebruik deze informatie voor gerichte sales of marketingacties. En zo is er nog veel meer mogelijk. Ondernemers kennen sommige platformen vaak wel, maar hebben geen idee van de mogelijkheden die deze voor hen bieden. Neem Hubspot. Dit platform biedt een ondernemer voor een paar tientjes per maand tal van marketing-, sales- en customer servicetools. Daarmee kun je je verkoop en omzet echt een boost geven.

Mijn advies aan ondernemers die in 2020 hun bedrijf verder willen optimaliseren en laten groeien is dan ook: neem de tijd voor een safari langs alle zakelijke platformen, onderzoek de functionaliteiten en doe er je voordeel mee. Ze hebben veel te bieden. Ik durf zelfs te stellen dat ondernemers die een bedrijf starten alles kunnen outsourcen via deze platformen, behalve hun core business. 2020 biedt veel uitdagingen voor ondernemers, maar het biedt ook kansen. En platformen maken het ondernemen in 2020 zoveel makkelijker dan bijvoorbeeld tien jaar geleden.

Ralph van Dam is head of Digital Change bij Centraal Beheer, ondernemer en auteur van managementboek Langs de afgrond.
Kunstmatige intelligentie is een veel grotere en snellere ontwikkeling dan het internet
John Chambers, oprichter en ceo van JC2 Ventures en voormalig ceo van Cisko Systems

6 platforms die ondernemers kunnen helpen groeien

We leven in een platformeconomie en ondernemers kunnen daar hun voordeel mee doen. Er zijn tal van digitale platforms voorhanden die gratis of tegen weinig kosten ondernemers praktisch kunnen helpen hun bedrijf te laten groeien. 

1. LinkedIn – Sales Navigator

LinkedIn is een uitgelezen platform voor het genereren van leads, en het onderhouden van je netwerk. Het biedt dan ook veel meer dan visitekaartjes alleen. Promoot bijvoorbeeld je eigen bedrijf door een company profile aan je persoonlijke profiel te koppelen, post af en toe eens een blog of een interessant artikel, en volg bedrijven die relevant zijn voor jouw business. Ook kent LinkedIn verschillende functionaliteiten waaronder LinkedIn Sales Navigator. Deze tool helpt ondernemers in contact te komen met de juiste personen in organisaties die wellicht business kunnen opleveren. Je verzamelt eenvoudigweg leads en accounts, ziet of er gemeenschappelijke connecties zijn, je ontvangt updates en nieuwtjes over deze personen, en je kunt ze berichten sturen. Alles wordt bovendien direct gesynchroniseerd met het eigen CRM-systeem.

2. Bol.com - partnerplatform

Bol.com is een winkelplatform met een bereik van ruim 10 miljoen potentiële klanten in Nederland en België. Ondernemers kunnen hier hun producten aanbieden en partner worden. Bol.com biedt ondernemers de mogelijkheid om bijvoorbeeld het voorraadbeheer over te nemen, te adverteren en het automatiseren van het verkoopproces (API koppelingen). Dit platform heeft ook een serviceteam om ondernemers persoonlijk op weg te helpen. Het assortiment aanbieden is gratis. Ondernemers betalen alleen wanneer ze iets verkopen; een vast bedrag van meestal €1 per product en een percentage van de verkoopprijs; grofweg tussen de 5% en 15%, afhankelijk van de productcategorie.

3. Amazon.com

Amazon.com is met wereldwijd ruim 300 miljoen actieve gebruikers een van de grootste online retailers ter wereld. Ook hier kunnen Nederlandse ondernemers hun producten in de digitale etalage zetten met als voordeel een veel groter internationaal publiek. Amazon krijgt steeds meer voet aan de grond in Nederland. Ondernemers kunnen hier een seller-account openen waarmee ze hun producten direct aan consumenten kunnen verkopen, of een vendor-account waarbij Amazon de producten bij de ondernemer inkoopt en deze zelf verkoopt aan de consument. Voor dat laatste moeten ondernemers wel worden uitgenodigd. Wie wil, kan z’n producten ook opslaan in Amazon magazijnen. De platform fees variëren van 10% tot 15% van de bruto verkoopwaarde van het product. 

4. Google

Google mag uiteraard niet in dit lijstje ontbreken omdat dit platform veel en veel meer is dan een zoekmachine alleen. Zo biedt Google Analytics inzicht in websitebezoekers: aantallen, duur van het bezoek, bouncerate’s. Op Google Maps kunnen ondernemers hun bedrijf promoten door hun contactgegevens, openingstijden en dienstenaanbod hierop te plaatsen. Deze twee Google diensten zijn in principe gratis. Wie meer functionaliteiten wil, moet betalen. Dan is er ook nog Google Ads. Dit is het online-advertentieprogramme van Google dat ondernemers helpt om met behulp van banner- video-, en appcampagnes hun bedrijf in de kijker te spelen en zodoende online verkopen te stimuleren. Naast dit alles heeft Google ook diverse apps om de effectiviteit van het bedrijf te vergroten: mail, chats, agendabeheer, presentaties maar ook het opmaken en delen van documenten. Ondernemers kunnen hiermee tegen relatief weinig kosten per maand hun hele kantoorautomatisering naar de cloud overbrengen. 

5. Hubspot

Hubspot is een van origine Amerikaans ‘cloudbased’ platform met tools en software op het gebied van sales, marketing en CMS (Content Management Systeem). Met dit platform kunnen ondernemers eenvoudig hun marketing- en salesprocessen aan elkaar koppelen en integreren met elkaar. Van leadgeneratie tot en met het sluiten van de orders en alles dat daartussen zit. Het hele proces wordt hiermee inzichtelijk.  

6. RetailVista

RetailVista is een van de grootste cloud based retailplatforms dat software en tools biedt aan retailorganisaties en winkels die hun bedrijf willen laten groeien. Het platform biedt een keur aan functionaliteiten zoals afrekenen op mobiele apparaten, een ‘point of sale een klantenteller, een webshop, loyaltyprogramma’s, electronic data interchange (EDI) tussen leveranciers en winkels, maar bijvoorbeeld ook big data analyses. Dit platform is vooral interessant voor ondernemers met eigen winkels, is schaalbaar en werkt met een maandelijks abonnement.