Coronacrisis: tijd voor een eerste tussenstand
Tijdens de eerste maanden van de coronacrisis was er een duidelijke hoofdrol weggelegd voor de zorg. Tijd voor een eerste tussenstand. Wat speelt zich precies af achter de deuren van de verschillende instellingen? Hoe hebben ze de druk op hun zorgmedewerkers ervaren? ‘We hebben deze redelijk goed kunnen doorstaan’, zegt Marieke de Jong, manager P&O bij Atlant, een zorg- en welzijnsinstelling met 1300 medewerkers en vestigingen in Apeldoorn, Beekbergen en Ugchelen. ‘Onder andere omdat het ons lukt om voldoende mensen aan onze organisatie te binden en personeel aan te nemen op momenten dat dat nodig is. Tijdens de crisis hebben we de werkdruk met extra inzet van personeel daardoor redelijk binnen de perken kunnen houden.’
Emotionele druk nam toe
Maar toch. Ook bij deze organisatie was en is de werkdruk als gevolg van de crisis hoog. De Jong: ‘En dan heb ik het niet alleen over de fysieke belasting. Zorgmedewerkers zijn op dat gebied namelijk wel wat gewend. Het gaat vooral over de emotionele druk. Die was aanzienlijk hoger tijdens de coronacrisis. Vooral omdat mensen thuis in de knel kwamen; kinderen die aandacht nodig hebben, ouders die eenzaam waren. En dan was er nog de angst om het virus over te brengen aan onze cliënten en collega’s in de instelling, of aan de eigen familieleden. De onzekerheid was groot.’