Ondernemen

Zakelijk uw Facebook doelgroep bereiken

Ondernemen

Facebook biedt ondernemers veel mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken. Hoe grijpt u de kansen die er liggen? Ondernemer René Schipper maakt u wegwijs in de wereld van Facebook.

3 jun 2020
4 minuten

Tips van ondernemer René Schipper

Ondernemen zónder Facebook te gebruiken? Dat kan bijna niet, stelt René Schipper van het bedrijf Fidene . “Gebruikers kijken gemiddeld zo’n 10 tot 20 keer per dag op Facebook. U kunt er niet omheen, het is verweven met het internet. Daarom vind ik het een must voor ondernemers. Maar: als u niks hebt met Facebook en er ook niet voor openstaat, dan gaat u nooit mooie resultaten boeken. U moet het leuk vinden en er tijd in willen steken. Alleen dan is het een prachtige manier om uw doelgroep te laten zien waar uw bedrijf voor staat en waar u mee bezig bent.” 

Een goede strategie geeft ondernemers macht

“Facebook geeft iedere ondernemer de mogelijkheid publiek te beïnvloeden. Net zoals grote bedrijven dat doen met tv-reclames. Het geeft dus een bepaalde macht. Daarom is het belangrijk dat u bepaalt wat u wilt uitstralen. Veel ondernemers weten niet precies wat ze willen vertellen. Stel uzelf altijd de vraag: ‘Wat wil ik dat de persoon doet die mijn facebookpost ziet?’ Dat is het begin van een goede social-strategie.”

Niet doen: direct uw product online willen verkopen

Een fout die Schipper vaak tegenkomt op Facebook? Ondernemers die mensen direct proberen te overtuigen hun product of dienst te kopen. “Mensen moeten warm gemaakt worden voordat u iets aan hen wil verkopen. Stel dat ik nog nooit van cola heb gehoord. Ik zie een bericht met een fles cola en de tekst ‘koop mij’. Dat overtuigt mij niet. Maar wel als ik een koud drankje met bubbels zie en jongens en meisjes plezier zie hebben met zo’n drankje in hun hand. Dan ga ik misschien wél over tot aankoop. Neem iemand dus mee in uw verhaal.”

Maak posts van goede kwaliteit

Ook de kwaliteit van een Facebookpost is belangrijk. “Een goede post is een bericht met een afbeelding of video. Het beeld moet opvallen in een tijdlijn, zodat mensen op uw bericht blijven hangen. Ook moet de tekst nieuwsgierig maken, zodat mensen verder klikken. Stel bijvoorbeeld een vraag en zorg dat u een link plaatst die naar het antwoord leidt. Natuurlijk moet het onderwerp relevant zijn voor uw doelgroep.”

Plaats geen post om het plaatsen

Hoe vaak er gepost moet worden, dat kan niet vooraf bepaald worden. “Als u 4 keer per dag een relevante post kunt plaatsen waar veel mensen op klikken, dan moet u dat zeker doen. Maar plaats geen berichten om het plaatsen. De informatie die u geeft, moet relevant zijn. Het is helemaal niet erg om een tijdje niks te plaatsen als er niks te melden is. Mensen missen u niet. Als mensen een halfjaar geen reclame zien voor cola, dan missen ze het niet. Pas als ze weer een reclame voorbij zien komen, denken ze: ‘Hé, daar heb ik lang niks over gehoord’”.

Aanrader: adverteren op Facebook

Schipper raadt ondernemers aan om eens te adverteren op Facebook. “Zo leert u uw klant beter kennen. U kunt bijvoorbeeld A-B testen en zo kijken welke soort tekst en welke afbeelding het beste scoort bij uw doelgroep. Iedere advertentie die u plaatst, maakt de volgende beter. Dat hoeft niet veel te kosten. Al voor € 10,- kunt een relevante doelgroep bereiken.” Het is verstandig om niet te lang met dezelfde advertentie te adverteren, stelt hij. “2 tot 3 dagen vind ik de max. Daarna moet je weer met iets nieuws komen.”

Schakel een specialist in 

“Wat zo mooi is aan Facebook, is dat het heel toegankelijk is. Iedereen kan het. Maar als u écht wilt scoren, is het slim om met een specialist te praten. Die kan vaak vrijblijvend vertellen welke mogelijkheden er allemaal zijn. Want het zijn er ontzettend veel.”