HR

Wees eerlijk en betrouwbaar voor je mensen én je klanten

HR

Ton van der Tang is CEO van Fortune Coffee, een franchiseorganisatie die koffie en koffieautomaten levert aan organisaties en scholen. Zijn bedrijfswaarden weerspiegelen zijn persoonlijke overtuiging.

14 jan 2021
6 minuten

Koffie verbindt mensen

Een koffieleut is hij zelf niet. Hij is meer een handelaar en ondernemer dan dat hij een blinde passie heeft voor zijn product. Ton: ‘Of ik nu stukken zeep verkoop of koffie, het gaat me vooral om de handel, het goed runnen van het bedrijf en het contact met klanten. Dat is waar ik enthousiast van word. Dat is mijn passie. Hoewel, koffie is natuurlijk wel een héél mooi product. Het verbindt mensen. Niet voor niets luidt onze slogan “Eerst koffie”.’

Samen aan tafel

Ton gaat als ondernemer voor contact, eerlijkheid en kwaliteit. ‘Van centenhandel word ik niet gelukkig. Veel liever lever ik een goed product tegen een eerlijke prijs aan een fijne klant. Daarom richten we ons ook bewust op kleine en middelgrote organisaties. Daar kunnen we samen met de ondernemer of directeur aan tafel en gaat het vooral over kwaliteit in plaats van aanbestedingsrondes op basis van de laagste prijs.’

Geen eendagsvlieg

Ook het aangaan van duurzame relaties hebben zijn voorkeur. ‘Zowel met klanten als met medewerkers. Ik ben geen eendagsvlieg’, laat hij met Zuid-Hollandse tongval weten. ‘Toen de coronacrisis uitbrak heb ik onze tijdelijke medewerkers, zo’n tien in totaal, ook meteen de zekerheid geboden dat ze hier in ieder geval het komend jaar konden blijven werken. Dat gaf rust en zekerheid.’
Als telg uit een ondernemersgezin werkte hij al jong in de zaak van z’n vader in Zoetermeer. 'M’n vader verkocht boter en kaas op de markt. Ik had daar weinig mee. Toen mijn vader in 1989 een koffiebedrijf kon kopen – ik was toen achttien – leek hem dat een mooie uitdaging voor mij. Zeven jaar later kocht ik het koffiebedrijf over van mijn vader en maakte ik er een franchiseformule van.’ Met succes. Inmiddels heeft Fortune Coffee 26 vestigingen, 80 wagens op de weg en 140 medewerkers.

Een man een man, een woord een woord

De levenslessen die hij leerde van zijn ouders vormen nu de ruggengraat van zijn onderneming. Ton: ‘Mijn vader, die nu in een verzorgingshuis zit, zei altijd “Een man een man, een woord een woord.” Eerlijk zijn, dat vond hij belangrijk. Dat heb ik van hem overgenomen. “Ons woord is ons woord” is nu een van onze vier bedrijfswaarden. Ook een uitspraak van mijn moeder hoort daarbij: “Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden.” De andere twee waarden zijn “dankbaar voor wat we gekregen hebben” en “groeien door te geven.”

Eerlijk en betrouwbaar

De bedrijfswaarden weerspiegelen zijn persoonlijke overtuiging in het leven. Ton is een gelovig man, Nederlands Hervormd, en is vader van maar liefst zeven kinderen, waarvan één pleegdochter. ‘Ik vind het belangrijk om eerlijk en betrouwbaar te zijn en goed te zijn voor mensen, onze wereld en uiteraard voor de medewerkers. Zo bieden we onze medewerkers verschillende trainingen aan zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen. Daarnaast hebben we aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We hebben hier bijvoorbeeld twee dove medewerkers. Ik vind het belangrijk dat deze mensen gewoon mee kunnen doen in het bedrijf. Ze zijn bovendien supergemotiveerd.’

Te veel, te snel

Duidelijkheid en eerlijkheid, dat zijn z’n sterke kanten als mens en als ondernemer. ‘Maar eigenlijk moet je dat aan de medewerkers vragen’, zegt hij er snel achteraan. Minder goed is hij in het opbrengen van geduld. Ton: ‘Soms wil ik te veel en te snel. Ik weet dan zelf precies waarom we een bepaalde kant op moeten gaan, maar medewerkers begrijpen dan nog niet altijd waarom. Dan merk ik dat ik weinig geduld heb.’

Met de jaren heeft hij geleerd om niet alles zelf te willen doen. ‘In sommige zaken zijn anderen echt beter dan ik. Hr-werk bijvoorbeeld. Ik ben heel blij dat we hier een aparte afdeling voor hebben. Ik ben meer van de grote lijn, strategie en financiën. Ik schaam me er ook niet voor dat ik niet overal goed in ben. Als iemand anders het beter kan, ben ik de eerste om het die ander te laten doen. Daar wordt het bedrijf alleen maar beter van.’

Passen en meten in de agenda

Met thuis een vrouw en zeven kinderen, is het passen en meten in de agenda. ‘Als ik te veel werk, gaat dit ten koste van m’n gezin. Als ik te veel thuis ben, gaat dit ten koste van m’n bedrijf’, legt hij uit. ‘Het is dus altijd zoeken naar een gezond evenwicht. En m’n gezin is daarbij heel belangrijk. Toen onze kinderen klein waren – de oudste is nu 23, de jongste 10 - bracht ook ik ze ’s morgens naar school. En ‘s avonds om zes uur was ik weer thuis. Dat heb ik altijd zoveel mogelijk volgehouden.
Ook het weekend is voor m’n gezin. Dan werk ik niet. En ja, dan mis je nogal eens wat netwerkbijeenkomsten. Dat is dan maar zo. Je moet gedisciplineerd zijn om die balans gezond en werkbaar te houden. Je kunt niet overal “ja” tegen zeggen. Dat hou je niet vol.’
medewerker geeft bestelling door in koffie zaakje

Ton van der Tang

  • Leeftijd: 49 
  • Woonplaats: Zoetermeer 
  • Gezin: vrouw en zeven kinderen 
  • Aantal ondernemersjaren: 24 
  • Grootste droom: ‘M’n zeven kinderen gelukkig zien’ 

Het zakelijke verhaal van Fortune Coffee

‘Toen de crisis uitbrak, hebben we iedereen zoveel mogelijk zekerheid geboden’, zegt Ton van der Tang in dit interview over Fortune Coffee. In zijn bedrijf draait dan ook alles om een duurzame verbinding. Niet alleen met medewerkers, ook met klanten. Van der Tang: ‘Wij komen zes tot acht keer per jaar bij onze klanten over de vloer.’

‘Ondernemers moeten momenten voor zichzelf organiseren’

Ondernemers zijn druk en altijd met de zaak bezig. ‘Ze staan altijd aan’, zegt Martine Bolhuis, business partner Duurzame Inzetbaarheid bij Centraal Beheer. ‘Niet alleen zit hun agenda bomvol, ook drukt de verantwoordelijkheid voor de medewerkers op hun schouders. Er zijn tenslotte heel wat gezinnen financieel afhankelijk van een ondernemer. De kunst is dan om te zorgen dat ook je eigen duurzame inzetbaarheid goed geregeld is. Ton doet dat bijvoorbeeld goed door bewust tijd in te plannen voor privé en de regel te hanteren dat het weekend niet voor werk is.

  • Dat is meteen mijn eerste tip. Ondernemers moeten momenten voor zichzelf organiseren waarin ze kunnen afschakelen en zichzelf weer kunnen opladen. Doe je dat niet, dan put je jezelf uit en liggen stress en burn-out op de loer.
  • Tip twee: geef het goede voorbeeld. Ook medewerkers moeten zoeken naar de juiste balans tussen werk en privé. En dat gaat een stuk makkelijker als hun baas hen daarin voorgaat.’
  • Haar laatste tip betreft samenwerking. Bolhuis: ‘Spar met andere ondernemers over zaken die je bezighouden. Door te delen, laat je de spanning los. Bovendien kun je van elkaars ervaringen leren. Twee weten meer dan één.’