HR

Veranderingen in mobiliteit versneld door corona crisis

HR

De versoepelingen in het beleid rondom de corona crisis hebben gevolgen voor de sector mobiliteit. We mogen ons meer verplaatsen maar maken minder gebruik van het openbaar vervoer dan voorheen. Daardoor stijgt de vraag naar auto’s en verwachten we ook een stijgende vraag naar deelplatformen.

16 jul 2020
2 minuten

Kansen voor de markt

Yorick Tomassen, business partner mobiliteit bij Centraal Beheer, ziet kansen voor de markt. “Mensen kunnen en willen veel minder gebruik maken van het OV. Dat komt onder andere door angst voor slechte hygiëne en onvoldoende afstand tot elkaar kunnen bewaren. Dat betekent dat mensen meer in de auto stappen en er dus extra capaciteit nodig is op autolease en -delen. Daar kunnen zakelijke eigenaren als autobedrijven, leasemaatschappijen en deelplatformen goed op inspelen.

Zorg voor een schone auto

Wanneer je als zakelijke eigenaar een auto beschikbaar stelt om te delen, moet de hygiëne volledig op orde zijn. Daarover moet goed gecommuniceerd worden: een schone auto geeft de bestuurder een veilig gevoel. Tomassen: “Door de corona crisis zijn mensen extra alert op hygiëne. Uitgangspunt is dat de gebruiker zorgt dat de auto schoon achterblijft en dat handcontactpunten als het stuur en de versnellingspook goed gereinigd worden. De eigenaar moet zorgen voor extra schoonmaakmomenten.”

Deelplatformen kunnen flink groeien

We zien al langere tijd een trend in duurzaamheid waarbij we steeds meer van bezit naar gebruik van een auto gaan. Door het corona tijdperk stijgt de vraag naar auto’s en versnelt dit proces. De bezettingsgraad van een auto is hierbij essentieel. “Als een deelauto maximaal ingezet wordt, hebben we uiteindelijk minder auto’s nodig in Nederland. Dan doen we het pas echt goed op het gebied van duurzaamheid. Dit valt of staat met spreiding van gebruik over de dag. Door bijvoorbeeld te beginnen met thuiswerken en later op de dag in de auto te stappen. Anders ontstaan er meer files in plaats van minder.

”Garagebedrijven die hun wagens niet iedere dag inzetten, kunnen deze beschikbaar stellen voor delen. “Dit brengt wel andere risico’s met zich mee maar deze nieuwe vorm van gebruik kunnen wij prima verzekeren.”

Mensen die elkaar kennen, gebruiken dezelfde auto

“Bij Centraal Beheer geloven we in een zogenaamde warme kring van delen. Dat betekent dat een groep die elkaar kent, gebruik maakt van 1 of meerdere auto’s.” Grote voordeel daarvan is dat deze mensen elkaar aanspreken op een goed en vooral hygiënisch gebruik van de auto.
Denk daarbij aan buurten, vrienden maar ook bewoners van hetzelfde appartementencomplex. “Mooi voorbeeld is een onderzoek dat we in samenwerking met SAREF (Syntrus Achmea Real Estate and Finance) doen. Daarbij kijken we naar deelauto’s die beschikbaar zijn voor bewoners van nieuwbouwcomplexen met beperkte parkeergelegenheid. Deze auto’s worden betaald van de VVE kosten.”

Onze expert

Yorick Tomassen is business partner mobiliteit bij Centraal Beheer. Tomassen: "We zitten in een veranderde wereld waar mobiliteit een belangrijke schakel is. Ik denk graag creatief mee hoe we dit verzekeringstechnisch invullen."