Centraal Beheer vroeg me in de eerste lockdown om mee te doen aan een serie tips van ondernemers over ondernemen in crisistijd. Allemaal hele korte filmpjes op Youtube met mensen als Jorg Ruis en Wouter Hameka. En ik dus. Daar kwamen veel reacties op van ondernemers en zo raakten we in gesprek over de online cursus Succesvol Ondernemen. Dat sprak me aan, want wat ik heel goed vind van Centraal Beheer is hoe ze echt ondernemers verder willen helpen. Met relevante en herkenbare content bouw je aan vertrouwen. Als dat er eenmaal is, ben je ook echt in staat om te helpen. Zoals bijvoorbeeld met de online cursus Succesvol Ondernemen. Die gaat over de dingen die ik zelf graag had willen weten toen ik met mijn bedrijven begon. Dingen die ik zelf door schade en schande moest ontdekken. Handvatten en tips uit de praktijk, over hoe je als ondernemer een bedrijf neerzet. Hoe je van je droom werkelijkheid kunt maken, en welke valkuilen je kunt tegenkomen.
Toen ik begon met Jogha kon ik natuurlijk niet voorzien hoe het uit de hand zou lopen. Onze sportkleding voor vrouwen sloeg enorm aan. Ook internationaal. We stonden met onze kledinglijn in Cosmopolitan New York, Linda. Glamour, en in de Duitse Women’s Health. Er kwamen meer kledinglijnen bij, zoals Fearless, Limitless, Sweat, Supernova en de Infinity Collection. Op een gegeven moment verkochten we sportkleding aan vrouwen in meer dan 60 landen. Overal op aarde kon je celebrity’s zien sporten in de kleding van Jogha. Wat we op Instagram postten, kreeg 100.000-en likes van onze volgers. Dat klinkt veel mensen als muziek in de oren, maar voor mij was het niet wat ik zocht. Ik was onmisbaar geworden. In het begin is dat nog allemaal heel mooi. Slapen doe je wel als je dood bent, weet je wel. Maar ik had steeds minder zin in die druk, the grind, het altijd maar dóór moeten. En het grappige was: ik was daarvoor gewaarschuwd, maar natuurlijk luisterde ik niet. Zoals ik er nu zelf ondernemers voor waarschuw, die daar vast ook niet naar luisteren. Want sommige dingen moet je nou eenmaal echt zelf ontdekken.
Gelukkig kun je van collega-ondernemers toch ook veel leren. Dat je je door je klant niet te snel van de wijs moet laten brengen, bijvoorbeeld. Klanten die je product of dienst te duur vinden, zijn voor elke starter demotiverend. Je gaat twijfelen aan jezelf. Niet doen! Want klanten die over de prijs beginnen, zeggen eigenlijk iets anders. Ze zijn gewoon nog niet helemaal overtuigd. Dan is het dus aan jou om het eindresultaat beter duidelijk maken. Laat zien wat ze ermee winnen. Want als ze dat eenmaal weten, is de prijs ineens niet meer zo belangrijk.
De cursus is voor starters en voor ondernemers die al een tijdje bezig zijn en nu stappen willen maken. In 3 modules en een tutorial vertel ik je hoe en waarom je doelen moet stellen, een begroting moet maken en meer klanten binnenhaalt. De opzet is heel laagdrempelig. In een aantal video’s vertel ik je precies wat je wil weten en met de downloads die bij de modules horen kun je direct aan de slag. De cursus is dus heel erg praktijkgericht. Ik vind dat belangrijk, want als ondernemer wil je vooruit. Dan moet je ook de middelen hebben om de dingen die je opsteekt van een cursus meteen voor jouw business in te kunnen zetten. Want dan pas zie je wat het resultaat is van je werk. En dat is: meer klanten en meer omzet.