Ondernemen

Ondernemertips van Albert Allmers

Ondernemen

Albert Allmers zette een wervings- en selectiebureau op voor financiële professionals: Finance Factor. Van de tegenslagen in de opstartfase is weinig meer te merken. Wat zijn Allmers’ gouden ondernemerstips?

3 jun 2020
4 minuten

Veel tegenslagen

“Het fundament van mijn succes? Focus!”, vertelt Allmers. “Bij de start van Finance Factor waren er veel tegenslagen. De eerste helft van 2012 leek eindeloos te duren. Er was geen vooruitgang. Soms zat ik tijdens het avondeten met tranen in mijn ogen tegenover mijn vrouw. Mijn spaarpotje liep leeg en de bodem was in zicht.”

Niet zwabberen

De verleiding was groot om alles aan te pakken wat geld opleverde. “Maar wie toegeeft aan die verleiding, verliest focus. Als je van alles doet, ziet de markt jou niet als specialist. Dan zwabber je van links naar rechts, op zoek naar geld. Ik heb vastgehouden aan mijn eigen visie, strategie en keuzes. Dat is moeilijk geweest. Maar heeft me wel gebracht waar ik nu sta.”

Essentieel: steun en zelfvertrouwen

Om door te kunnen zetten, is zelfvertrouwen essentieel Allmers: “Daarin speelt de omgeving een grote rol. Dus geen partner die continu vraagt wanneer er geld binnen komt. Steun en vertrouwen van de omgeving is heel belangrijk. Dat mensen bevestigen dat je op de juiste weg zit. Mijn vrouw was een enorme steun voor mij.”

Sta open voor feedback

Ook moet een ondernemer altijd luisteren naar de markt, benadrukt hij. “Analyseer grondig uw markt en onderzoek wat concurrenten doen. Praat met bestaande klanten maar ook vooral met potentiële klanten. Sta open voor feedback en ideeën van anderen. Zorg dat u altijd weet waar de markt zich naartoe ontwikkelt. Wij zijn ons er voortdurend van bewust dat we moeten blijven innoveren. Zonder creativiteit en innovatie komen we er niet.”

Denk na over huisvesting van uw bedrijf

Allmers adviseert ondernemers goed na te denken over de huisvesting van hun bedrijf. “Ik heb direct een kantoor gehuurd in een luxe villa in Wassenaar. Ik denk dat dat ook erg belangrijk is geweest voor mijn succes. Dat komt toch anders over dan wanneer je op je zolderkamer werkt. Mensen zien je als een gevestigd bedrijf. Denk dus na over de fysieke uitstraling van het bedrijf.”

Het belang van branding

“En denk aan uw branding. Finance Factor heeft paginagroot in de Financiële Telegraaf gestaan. Dat heb ik voor elkaar gekregen door uit te zoeken wie er voor het carrièrekatern schreef en diegene te bellen. Zij kwam bij mij langs, we hebben 2 uur gepraat en ze heeft een verhaal over ons gepubliceerd. Dat gaf een enorme boost. Door dat artikel ben ik ook door andere media benaderd.”Stel doelen op

Stel doelen op

Het winnen van de Gouden Gazelle leverde hem ook veel gratis publiciteit op. “Toen ik 4 jaar geleden begon, stelde ik mezelf tot doel dat ik zo’n Gouden Gazelle wilde winnen. Dat is gelukt! Het was een belangrijke mijlpaal voor me. Ik wil andere ondernemers meegeven dat ze ambitie moeten hebben en doelen moeten stellen. Als u zich daar gefocust naartoe werkt, moet het lukken!”