Mobiliteit in de toekomst
Nieuwe mobiliteitsconcepten zien het levenslicht, waaronder autodelen. Mobility as a Service, ofwel MaaS is daarmee aan een opmars begonnen. Niet het bezit van het vervoermiddel staat centraal, maar het gebruik ervan. Welke kansen biedt dit voor ondernemers?
Een grote behoefte aan snel en makkelijk vervoer
‘De tijd dat alle medewerkers bij een sollicitatie geïnteresseerd waren in een mooie auto met alles erop en eraan, is steeds vaker verleden tijd’, zegt Wijnand Akkerman, directeur van autoleasebedrijf Wagenplan. Hij heeft de afgelopen jaren de vragen van medewerkers en bedrijven op het gebied van mobiliteit flink zien veranderen. Akkerman: ‘Veel medewerkers - en met name de jongere generatie - willen vaak helemaal geen leaseauto. Veel wonen in de stad, waardoor een auto eerder een last is dan een lust. Bovendien schrikt de bijtelling hen vaak af. Wat ze wél willen is snel en makkelijk vervoer van A naar B op het moment dat zij dat nodig hebben. “Doe mij maar een elektrische fiets en een OV-tegoed.” Anderen kiezen weer voor een elektrische scooter en een deelauto.’
Andere kijk op zakelijke mobiliteit
Download het e-book