HR

Hoe andere ondernemers het geregeld hebben bij langdurig verzuim

HR

Een langdurige zieke medeweker: u denkt er liever niet aan. Erg vervelend voor uw medewerker, maar ook voor u. U bent namelijk verplicht om (een deel van) het loon maximaal 2 jaar door te betalen. En u in te spannen voor re-integratie. Hier leest u hoe 2 andere ondernemers het geregeld hebben bij langdurige zieke medewerkers.

23 feb 2021
3 minuten

Langdurig verzuim is een financieel risico

Als mkb’er heeft u een druk bestaan. U bent er waarschijnlijk niet dagelijks mee bezig, maar toch is het raadzaam om stil te staan bij wat van u wordt verwacht als een medewerker lange tijd ziek is. U bent namelijk verplicht om (een deel van) het loon maximaal 2 jaar door te betalen en u in te spannen voor re-integratie. Dat brengt een financieel risico met zich mee. Het is daarom verstandig om u hierop voor te bereiden vóórdat de situatie zich voordoet.

“Ook als het tegenzit kunnen we goed blijven draaien”

Jorit Smits, eigenaar van eetcafé Buur in Nijmegen, kan erover meepraten. In totaal heeft hij 40 mensen in dienst, van wie zeven met een vast contract. “Buur is een goedlopende onderneming en dat willen we graag zo houden,” zegt hij. “Maar met zoveel medewerkers hebben we bij ziekte zeker de nodige zorgen gehad in het verleden. Tegenwoordig hebben we alles netjes op orde. We hebben onze vaste medewerkers verzekerd, zodat we geen risico lopen als iemand onverhoopt zou uitvallen. Zo kunnen we, ook als het tegenzit, goed blijven draaien.”

Samen verantwoordelijk voor de re-integratie

Het financieel risico bij langdurig zieke medewerkers hebben de meeste mkb’ers afgedekt, maar dat geldt niet voor de re-integratieverplichtingen. Concreet houdt dit in dat werkgevers en zieke medewerkers in de eerste 2 ziektejaren samen verantwoordelijk zijn voor de re-integratie. Wie van te voren niet heeft nagedacht over hoe hij met de kosten en taken voor re-integratie wil omgaan, loopt onnodige risico’s.

“Ik ben blij dat ik de risico’s op tijd had afgedekt”

Peter van ‘t Wout, derde generatie eigenaar van Interieurbouw Van ’t Wout uit Alphen aan de Rijn, prijst zich gelukkig dat hij die risico’s van te voren heeft afgedekt. “Interieurbouw is best zwaar werk. Zo hadden we een medewerker van 64 jaar, die al 25 jaar bij ons in dienst was. Zijn rug was compleet versleten, waardoor hij het werk niet meer aankon. We hebben hem tot aan zijn pensioen kunnen ondersteunen. Dat was erg fijn.” Van ‘t Wout vervolgt: “Een andere medewerker die voor langere tijd uitviel, konden we bij een ander bedrijf laten re-integreren via de Arbodienst. Ja, dan merk je wel hoe belangrijk het is om de basis goed te regelen.”

Alles rondom verzuim goed regelen

Het kan zijn dat u voor het eerst te maken heeft met een langdurig zieke medewerker. Of dat u medewerkers aanneemt en ook alles rondom verzuim alvast goed wilt regelen. Wat uw situatie ook is, wij hebben een passende oplossing.