Ondernemen

Nieuwe klanten werven: begin bij uw ‘warme’ netwerk

Ondernemen

Als zelfstandig coach en verandermanager liepen de zaken goed voor Nathalie Vrancken. Tot de onderneemster besefte erg veel losse en tijdelijke klussen te hebben. Ze sloeg een nieuwe weg in als ondernemer. Hoe deed ze dat?

16 mrt 2016
4 minuten

Op zoek naar nieuwe klanten

“Door alle ‘hapsnap’-klussen die ik deed, realiseerde ik me iets. Dat ik te afhankelijk was van anderen. En dat maakt kwetsbaar. Ik besloot me te focussen op extern voorzitterschap. Dat betekent dat ik in te huren ben om bijeenkomsten en vergaderingen van organisaties in goede banen te leiden. Omdat dit mijn volle aandacht kreeg, moest ik op zoek naar nieuwe klanten.”

Succes maken van nieuwe focus

“Ik wijdde me helemaal aan het externe voorzitterschap. Toen ik afscheid had genomen van mijn goedlopende bedrijf, moest ik een succes zien te maken van mezelf als externe voorzitter. Ik ging van alles doen. Van een boek schrijven over extern voorzitterschap tot mijn website bouwen. En allerlei andere ondersteunende werkzaamheden voor mijn bedrijf.”

Niet zichtbaar voor klanten

“Maar ik deed te weinig wat mij daadwerkelijk klanten opleverde. Ik werkte met een boogje om potentiële klanten heen. Misschien was dat vluchtgedrag? Ik hou er niet van met mezelf te moeten ‘leuren’. Hierdoor heb ik mij een tijd niet vertoond bij mijn oude klanten. Zij wisten niet goed waar ik mee bezig was. Zolang je niet zichtbaar bent, huren ze je ook niet in.”

Benaderen van oude netwerk

“Nieuwe klanten werven startte voor mij met het benaderen van mijn oude netwerk. Ik heb een e-mail gestuurd naar alle zakelijke contacten waar ik een warme band mee heb. Ik ben begonnen met een persoonlijke noot en heb uitgelegd waarom ik een tijdje van de markt was geweest. Ik vertelde ze over de cursussen die ik gevolgd heb en over mijn boek. Dit om ze te laten zien dat ik niet stil heb gezeten. De e-mail sloot ik af met de vraag of ik ze eens een keer mocht bellen.”

Uw netwerk is meestal bereid om te helpen

“Zoals ik al zei, hou ik er niet van om met mezelf te leuren. De e-mails die ik klanten stuurden komen toch neer op de vraag: ‘Kunnen we weer samenwerken?’. Ik was dan ook verbaasd dat ik op alle mailtjes een positief antwoord kreeg. Mensen vonden het leuk als ik ze zou bellen of ze belden mij uit zichzelf. Hiervan leerde ik dat je netwerk bereid is te helpen. Ik ben momenteel met iedereen in gesprek en heb goede hoop dat me wat oplevert.”

Gebruik de mensen om u heen

“Zit u ook om werk verlegen? In uw netwerk zitten vast ook van die ‘warme’ contacten. Oftewel: mensen die u net iets beter kent en die u ook goed kennen. Dit zijn contacten die u iets gunnen. Dus schroom niet om ze aan te spreken. Zorg ervoor dat u altijd een persoonlijke noot in het contact legt. Laat zien wat u wilt en kunt. Sluit altijd af met de vraag of u ze mag bellen. Zo weet u ook gelijk of ze uw e-mail hebben gelezen.”

Wees oprecht geïnteresseerd in uw contacten

“Als u eenmaal weer met deze mensen in gesprek raakt, zorg dan dat het gesprek aansluit bij de ander. Het moet niet alleen maar over u gaan. Vraag uw gesprekspartners om advies en laat ze hun verhaal vertellen. Dat klinkt misschien alsof u berekenend het gesprek in moet gaan. Maar dat is niet de bedoeling. Een gesprek kan alleen een prettig gesprek worden als u oprecht geïnteresseerd bent in de ander.”

Succesvolle ondernemers kunnen u helpen nieuwe klanten werven

“Ook het samenstellen van een Raad van Advies kan helpen om uw bedrijf vooruit te helpen. Daarnaast creëert u zo ambassadeurs van uw bedrijf. Ik ga zelf een Raad van Advies samenstellen op het moment dat De Externe Voorzitter langer op weg is. Dan heb ik ook echt iets om aan ze te laten zien. Nu ga ik me eerst focussen op mijn warme netwerk. Want er zijn nog genoeg mensen die ik nog geen mailtje heb gestuurd.”