Ondernemen

Hoe garagebedrijven kunnen inspelen op de veranderende mobiliteit

Ondernemen

De mobiliteit in Nederland verandert enorm. Garagebedrijven moeten op een innovatieve manier gaan kijken welke vertaalslag zij kunnen maken. Een andere manier van denken is noodzakelijk. Zodat ze ook in de toekomst kunnen blijven bestaan. Wat zijn hun uitdagingen en kansen?

10 feb 2021
3 minuten

We kopen minder eigen auto's

Op dit moment heeft een huishouden in Nederland gemiddeld 0,72 auto’s. En de trend is dat dit steeds verder afneemt. Want mede door het coronavirus werken steeds meer mensen thuis. Wat betekent dit voor de garagebedrijven in Nederland?

Wat zijn de uitdagingen

Een private lease auto in plaats van een eigen auto
Een auto kopen is voor veel mensen een grote investering. En dan praten we nog niet over de maandelijkse vaste kosten die daar aan vast zitten. Zoals benzine, verzekering en wegenbelasting. De opkomst van private lease zorgt voor een verschuiving in de markt. Met private lease weet je waar je iedere maand aan toe bent. Een vast bedrag per maand en geen onverwachte kosten door reparaties. En iedere 3 of 5 jaar een nieuwe auto. Mensen kiezen vaker voor gemak dan voor het bezit van een eigen auto.

Het onderhoud van auto's neemt af

Naast de verkoop van auto’s is het onderhoud een grote bron van inkomsten voor garagebedrijven. Door de opkomst van de elektrische auto is er echter steeds minder onderhoud nodig. Ook hier zien we een daling van de omzet.

De leasemaatschappij bepaalt onderhoud van leaseauto’s
Daarnaast gooit ook de toename van leaseauto’s roet in het eten. Een leasemaatschappij bepaalt vaak in het leasecontract wie het onderhoud doet aan de leaseauto’s. De klant kan dan dus niet kiezen voor de autodealer om de hoek.

Er komen steeds grotere dealerholdings

Importeurs van auto’s zijn steeds vaker op zoek naar grote garagebedrijven met een landelijke dekking. Zij willen naar minder contractanten. Dat betekent dat garagebedrijven met maar een paar vestigingen creatief moeten nadenken over hun toekomst.

Verkoop van auto’s via internet neemt toe
De macht van de importeur gaat zelfs nog verder. Sommige automerken hebben de dealer niet eens meer nodig. Steeds meer universele kanalen verkopen rechtstreeks via internet. Kijk bijvoorbeeld naar Tesla. En Bynco waar je gemakkelijk online een occasion koopt.

Meer flexibiliteit bij garagebedrijven en verzekeraars

Garagebedrijven kunnen inspelen op de behoeftes van hun klanten. Hierin kunnen zij samenwerken met verzekeraars. Maar hoe weten zij wat het risico is dat daarbij hoort?

Er zijn een aantal richtingen waarin we kunnen denken:
  • Het blijkt bijvoorbeeld dat directe verkoop van een verzekering bij aankoop van de auto een ander schadebeeld laat zien. Er is vaak minder schade. Als mensen bij de aankoop van de auto al worden geconfronteerd met de verzekering, zijn ze dus zuiniger.
  • Verzekeraars kunnen hun schadeverzekeringen voor garagebedrijven misschien anders inrichten. Bijvoorbeeld door verhuur of een deelauto-concept mee te verzekeren. Vooruitlopend hierop start Centraal Beheer in januari met een verzekering voor deelauto-concepten. Wilt u hier meer over weten? Maak dan een afspraak met Yorick Tomassen.
Elektrische auto wordt opgeladen

De oplossing: een compleet aanbod in mobiliteit

Wat kunnen garagebedrijven nu doen om de dalende cijfers tegen te gaan? Wij vroegen Arjan Bultman, expert op het gebied van flexibele mobiliteit met ruim 24 jaar ervaring in de autoverhuur en deelautoverhuur, naar mogelijke oplossingen. Arjan: “Als er minder auto’s verkocht worden en de auto’s minder in de garages komen, moeten garagebedrijven andere activiteiten ontwikkelen om bestaansrecht te houden. Wij zien al dat onze garagebedrijven service aan huis geven door winterbanden op locaties te wisselen. Maar dat alleen is niet genoeg. Een logische keuze is dat de klant voor meerdere oplossingen bij de garagebedrijven terecht kan. Kopen, huren, delen, leasen: zij moeten alles in huis hebben. Een aantal creatieve opties:

Garagebedrijven kunnen onder eigen label bijvoorbeeld een leaseconstructie verkopen van een grote leasemaatschappij.
Garagebedrijven hebben auto’s in bezit voor vervangend vervoer of om een auto te demonstreren. Deze auto’s staan in het weekend stil. Verhuren is dan een goede optie.
Er zijn klanten die geen vervangend vervoer hebben verzekerd, maar wel even kort een auto nodig hebben als hun auto voor onderhoud in de garage staat. Dan is een deelauto een goede en goedkopere oplossing.
In het verlengde hiervan kan deze deelauto ook bij het bedrijf van de klant zelf staan. Zo vervangt een deelpark hun eigen poolpark. Dat is veel flexibeler en goedkoper.”