Open gesprek niet vanzelfsprekend
Maar in de praktijk blijkt een open gesprek makkelijker gezegd dan gedaan. Medewerkers hebben niet altijd het gevoel dat ze zich volledig kunnen uiten. Hoe zorg jij als werkgever voor een veilig en open gesprek?
Vaak halen werkgevers alles uit de kast om een goed gesprek over inzetbaarheid te voeren. Openheid op de werkvloer is geen vanzelfsprekendheid. Het gebeurt vaak genoeg dat een werkgever na een eindejaars- of ontwikkelgesprek het gevoel heeft dat hij precies weet wat de medewerker wil.
Aan de hand van interviews heb ik onderzoek gedaan naar de relatie tussen medewerkers, teammanagers en directie. Mede door dit onderzoek en door de werkgeversgesprekken die ik voer voor mijn werk, weet ik dat de waarde en de impact van het gesprek tussen leidinggevende en medewerker verschillend wordt ervaren. Waar leidinggevenden denken in gesprek te zijn over inzetbaarheid, wordt dit door medewerkers als minder positief ervaren. Een extra lastigheid is het feit dat het systeem (organisatie) en de leefwereld (medewerker) in dat gesprek samen komen. Eigenlijk is het logisch dat dit spanning met zich meebrengt.
Vaak halen werkgevers alles uit de kast om een goed gesprek over inzetbaarheid te voeren. Openheid op de werkvloer is geen vanzelfsprekendheid. Het gebeurt vaak genoeg dat een werkgever na een eindejaars- of ontwikkelgesprek het gevoel heeft dat hij precies weet wat de medewerker wil.
Aan de hand van interviews heb ik onderzoek gedaan naar de relatie tussen medewerkers, teammanagers en directie. Mede door dit onderzoek en door de werkgeversgesprekken die ik voer voor mijn werk, weet ik dat de waarde en de impact van het gesprek tussen leidinggevende en medewerker verschillend wordt ervaren. Waar leidinggevenden denken in gesprek te zijn over inzetbaarheid, wordt dit door medewerkers als minder positief ervaren. Een extra lastigheid is het feit dat het systeem (organisatie) en de leefwereld (medewerker) in dat gesprek samen komen. Eigenlijk is het logisch dat dit spanning met zich meebrengt.
Angst voor 2-0 achterstand
Soms laten medewerkers zich leiden door angst. Ze zijn bang dat ze hun eerlijkheid straks moeten bekopen met 2-0 achterstand of zomaar met één been buiten het bedrijf staan. Door bijvoorbeeld aan te geven dat je geen uitdaging meer ziet in je huidige functie of rol. Als je een gesprek voert over inzetbaarheid, ga dan goed na hoe jijzelf en je medewerkers zich bewegen op de volgende vier assen. Vraag je af waar de belemmering zou kunnen liggen voor een open gesprek:
- Het vertrouwen in jezelf
- Het wederzijds vertrouwen in de relatie
- Het vertrouwen in de organisatie
- Het vertrouwen van de medewerker over zijn eigen kansen op de arbeidsmarkt en sociale zekerheid
Belang van optimale inzetbaarheid
Optimale inzetbaarheid is zowel voor medewerker als werkgever belangrijk. Een medewerker wil het gevoel hebben dat hij een waardevolle bijdrage levert aan het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk dat hij zijn talenten kan ontwikkelen. Niet alleen voor de huidige functie, maar ook voor toekomstige rollen. Gesprekken over inzetbaarheid worden in elk bedrijf gevoerd, maar de juiste snaar raken is nog niet zo makkelijk.