HR

‘Toen de crisis uitbrak, hebben we iedereen zoveel mogelijk zekerheid geboden’

HR

Ton van der Tang, CEO van Fortune Coffee, over wat hij en zijn medewerkers allemaal doen om zonder al teveel kleerscheuren door deze lastige periode te komen.

14 jan 2021
6 minuten

Luisteren naar medewerkers

Koffieleverancier Fortune Coffee weet de coronacrisis relatief goed door te komen. ‘In tijden als deze is het extra belangrijk om wendbaar te zijn’, aldus CEO Ton van der Tang. Het belangrijkste ‘instrument’? Luisteren naar wat medewerkers te zeggen hebben. ‘Daarmee vergroot een bedrijf de betrokkenheid met de organisatie’, zegt Martine Bolhuis, business partner Duurzame Inzetbaarheid bij Centraal Beheer.

Duurzame verbinding. Dat is waar franchiseorganisatie Fortune Coffee in de kern over gaat. Het bedrijf levert vanuit 26 vestigingen met 140 medewerkers koffie en koffieautomaten aan organisaties en scholen. ‘Met koffie starten mensen de dag, leren ze elkaar kennen en ontstaan er relaties’, zegt CEO Ton van der Tang (49). ‘Het is een sociaal product dat mensen samenbrengt.’ Maar de verbinding gaat verder dan dit alleen. Van der Tang wil vooral langdurig zakendoen. Eerlijk en transparant. Van der Tang: ‘We verbinden ons graag voor lange tijd aan onze klanten, die voornamelijk bestaan uit kleine en middelgrote organisaties. We komen zes tot acht keer per jaar bij de klant over de vloer. Dat schept een band. Het is dan mooi die band te koesteren.’

Fortune Raad

Ook onderhoudt het bedrijf duurzame verbintenissen met de medewerkers. ‘Veel medewerkers werken hier al jaren’, zegt Van der Tang. ‘We houden ze graag bij ons. Toen de coronacrisis uitbrak hebben we onze tijdelijke medewerkers ook direct een dienstverband voor een jaar aangeboden. En we denken graag mee in oplossingen. Zo wilde een van onze mensen ook na z’n 65e graag bij ons blijven werken. Dat hebben we kunnen regelen totdat deze persoon 70 werd.’ Ook de inbreng van medewerkers stelt Van der Tang op prijs. ‘We hebben een Fortune Raad opgericht waarin medewerkers en franchisenemers actief meedenken over besluiten die de organisatie moet nemen.’

Bevlogenheid en draagvlak

‘Door te luisteren naar wat medewerkers te zeggen hebben, vergroot een bedrijf de betrokkenheid met de organisatie’, zegt Martine Bolhuis, business partner Duurzame Inzetbaarheid bij Centraal Beheer. ‘Fortune Coffee doet dat goed. Medewerkers zijn meer bevlogen wanneer hun mening telt. Daardoor zijn de productiever, verzuimen ze minder en maken ze minder fouten. En niet alleen dat, medewerkers hebben vaak goede ideeën omdat ze dicht op de business zitten. Bovendien creëert een ondernemer hiermee draagvlak voor de beslissingen die hij moet nemen.’

Maar het bedrijf kent ook grenzen. Van der Tang: ‘Belangrijk is dat medewerkers meebewegen met de tijd, een toegevoegde waarde hebben en passen bij onze bedrijfswaarden. Als dat niet meer het geval is hebben we een probleem. We proberen dan écht om de kloof te dichten, maar als dat niet lukt, nemen we – hoe emotioneel ook - afscheid van elkaar.’

Kernwaarden als compas

Fortune Coffee kent vier kernwaarden:

  1. dankbaar voor wat we gekregen hebben
  2. groeien door te geven
  3. ons woord is ons woord
  4. anderen behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden.

Van der Tang: ‘Deze waarden vormen het kompas en identiteit van de organisatie. Als ik bijvoorbeeld geen dankbaarheid meer signaleer bij een medewerker, moeten we een serieus gesprek met elkaar voeren. Want als dankbaarheid vervalt, komen ook de andere drie waarden in het geding. Daarnaast werken we ook met beloftes. Een daarvan is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ons richting geeft. MVO zit in ons DNA. We vinden het belangrijk dat onze producten op een eerlijke manier tot stand zijn gekomen, zonder onnodige belasting van het milieu of uitbuiting van mensen.'

Uitbreiden en groeien

De waarden en beloftes van Fortune Coffee zitten eveneens verankerd in de persoon van Van der Tang. Hij kreeg ze mee in zijn opvoeding. ‘Ik kom uit een hervormd gezin met sterke normen en waarden. Die nam ik mee toen ik dit bedrijf in 1996 van mijn vader overnam.’

Van der Tang is positief over de toekomst van zijn bedrijf. ‘We willen uitbreiden en groeien en hebben ook al een stuk grond naast ons huidige pand op het oog. Maar de crisis heeft het werken op kantoor in een ander daglicht gesteld. We wachten nu even af wat de tijd ons brengt, maar we gaan hoe dan ook verder groeien als bedrijf. Samen krijgen we dat voor elkaar.’

Creatief en flexibel

Met de komst van de coronacrisis werd voor Van der Tang eens te meer duidelijk hoe belangrijk het is om wendbaar te zijn als organisatie. ‘Je moet creatief en flexibel zijn om duurzaam te kunnen opereren’, legt hij uit. ‘Zo zijn onze fysieke thema- en teambuildingdagen sinds de coronacrisis van de baan. Veel communicatie vindt nu digitaal plaats via Teams.
Niet alleen tussen medewerkers onderling, maar ook met franchisenemers. In plaats van dat we vier keer per jaar een halve dag bijeenkomen met onze franchisenemers, ontmoeten we elkaar nu iets vaker in Teamsessies van anderhalf uur. Ook stimuleren we medewerkers en franchisenemers iets vaker met elkaar te bellen om ervaringen te delen en zodoende van elkaar te leren. Dat werkt heel motiverend. Bovendien houden we op die manier een vinger aan de pols van de markt. Zodoende hebben we onlangs een nieuw product gelanceerd: Koffie Thuis, een pakket met koffieproducten voor medewerkers die thuis werken.’

Wegwijs in thuiswerken

Steeds meer medewerkers moeten thuiswerken. Het betekent een grote verandering voor medewerkers en werkgevers. Hoe blijft iedereen betrokken bij de organisatie? Wat zijn de voorwaarden voor thuiswerken? En hoe zit het met kosten en vergoedingen? Lees de antwoorden op deze vragen en download het e-book ‘Thuiswerken vraagt om aanpassingen’.

Brede klantenkring

Het zijn deze creativiteit en wendbaarheid die maken dat het bedrijf de crisis zonder al te veel kleerscheuren lijkt door te komen. Van der Tang: ‘Vergis je niet. Ook wij moeten flinke klappen verwerken. Maar het feit dat Fortune Coffee een brede klantenkring heeft, maakt dat we de crisis vooralsnog weten te overleven. We leveren aan productiebedrijven en sportverenigingen, maar ook aan de kantine van supermarkten en scholen. Waar de ene categorie op slot gaat, draait de andere juist overuren. Die spreiding helpt ons.’ 

Ruimte voor ontwikkeling

Ook de duurzame inzetbaarheid van medewerkers draagt hieraan bij. Van der Tang: ‘We geven medewerkers de ruimte om zichzelf te ontwikkelen.’ Bolhuis: ‘Leren door te doen, is de meest effectieve manier van leren. Werkgevers die hun medewerkers toestaan om te leren van en tijdens hun werk, zien dat hun mensen grote sprongen maken op het gebied van vaardigheden en competenties.’ Ook heeft Van der Tang bewust een aantal mensen met een beperking in dienst. ‘Ook hen bieden we langetermijnmogelijkheden’, legt hij uit. ‘Ik vind dat belangrijk. Deze medewerkers zijn bij uitstek betrokken en gemotiveerd.’

‘Werkgevers die mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt een kans geven in hun bedrijf, staan vaak versteld van de krachten en competenties die daardoor loskomen’, zegt Bolhuis daarover. ‘Eens’, zegt Van der Tang. ‘Onze mensen hebben heel veel in huis. Ze moeten alleen de mogelijkheid krijgen om dat te kunnen laten zien.’
Ton van der Tang, CEO van Fortune Coffee, in zijn bedrijf"

Duurzame inzetbaarheid: 5 tips van Martine Bolhuis

Werk samen, zowel binnen als buiten de organisatie, en leer van elkaar.
Sta open voor leren op het werk en maak medewerkers hier bewust van. Vraag wat ze nodig hebben om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen.
Betrek medewerkers bij de besluitvorming. Daarmee vergroot je de betrokkenheid en motivatie.
Stel teams zodanig samen dat de teamleden elkaar aanvullen in competenties en kwaliteiten. Wees zo divers mogelijk.
Toon interesse in medewerkers en vraag ook regelmatig hoe het bijvoorbeeld thuis gaat. Zo blijf je in gesprek en kun je samen op zoek naar oplossingen als er een keer iets speelt dat impact heeft op hun werk. 
‘Onze mensen hebben heel veel in huis. Ze moeten alleen de mogelijkheid krijgen om dat te kunnen laten zien’
Ton van der Tang
CEO Fortune Coffee

Profiel van Fortune Coffee

  • Opgericht in: 1996
  • Aantal medewerkers: 140
  • Vestigingsplaats: Zoetermeer
  • Rechtsvorm: Franchiseorganisatie

Het ondernemersverhaal van Ton van der Tang

‘Wees eerlijk en betrouwbaar voor je mensen én je klanten’, zegt Ton van der Tang in een persoonlijk interview. Dat geldt niet alleen voor op de zaak, maar ook thuis. Zijn bedrijfswaarden zijn dan ook een afspiegeling van zijn persoonlijke, gelovige overtuiging in het leven. ‘Je kunt niet overal “ja” tegen zeggen, dat houd je niet vol.’ Of beluister de podcast met Ton van der Tang, Roelof hemmen en Martine Bolhuis.