Frederike Cernoia, eigenaar van Portisa

'De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa’

Familiebedrijf Portisa wist zijn omzet als producent van prefab badkamers in 8 jaar tijd te verdertienvoudigen. Hoe? Door assemblage naar eigen land en opdrachten aannemen waar we echt goed in zijn.
11 mei 2022 10 minuten

Grootse plannen voor Portisa

Frederike Cernoia heeft grootse plannen voor Portisa. De ambitieuze ondernemer wil dit jaar met maar liefst 30% groeien. Daarmee zet ze de trend door van de afgelopen jaren. Vanaf het moment dat Frederike en haar echtgenoot Raffaele de assemblage naar Nederland haalden, wist het bedrijf de omzet maar liefst te verdertienvoudigen.

Frederike: ‘Mijn man werkte al in het meer dan 100 jaar oude familiebedrijf van zijn Italiaanse familie. Ik startte in 2010 vanuit een agentschap, met het verkopen van prefab badkamers in Nederland. Maar om al die badkamers steeds over een afstand van 1.300 kilometer te vervoeren, bleek natuurlijk niet heel efficiënt en milieuvriendelijk. En dus besloten we in 2013 de assemblage naar Nederland te halen.’

Over Portisa

  • Opgericht in: 2011

  • Aantal medewerkers: 20

  • Rechtsvorm: BV

  • Vestigingsplaats: Schelluinen

De eerste belangrijke mijlpaal

"Het bleek een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Frederike: ‘We huurden personeel in en gingen van start. Min of meer zonder dat we écht goed beseften waar we aan begonnen. Onze eerste opdracht bestond uit het leveren van 446 badkamers aan een groot hotel in Amsterdam. We stonden daar met ons kleine blauwe keetje naast een enorm ketenpark van de BAM en een hoteltoren van 16 bouwlagen. Het was een enorme opgave en dat ging gepaard met veel vallen en opstaan.’

Inmiddels werkt het team van Portisa als een geoliede machine. ‘We hebben een hecht team dat veel voor elkaar en het bedrijf over heeft. De meeste mensen zijn allround. Iedereen weet waar die goed in is en een ieder krijgt de ruimte om die talenten te benutten.’
Frederike Cernoia en Ralph van Dam in gesprek

De basis is een lichtgewichte staalconstructie

Wat Portisa onderscheidt van de concurrentie is dat de basis van de prefab badkamers bestaat uit een lichtgewicht staalconstructie die integraal bij de panden van klanten naar binnen wordt gebracht. Frederike: ‘We zijn van oorsprong een metaalbewerkingsbedrijf die deuren maakte voor de utiliteitsbouw. De naam Portisa is dan ook een samentrekking van ‘porte industriale’, ofwel industriële deur.

Het staal komt uit Noordoost-Italië en is al voorzien van leidingen en de juiste coating op basis van de wensen van de klant. Hier in onze eigen werkplaats vindt de rest van de assemblage plaats. De badkamers worden vervolgens volledig afgewerkt volgens de vooraf opgestelde bouwtekeningen en daarna bij de klant afgeleverd. Dat kan voor toepassing in een hotel, zorgcomplex, pretpark, maar ook voor bijvoorbeeld studentenhuisvesting zijn. Voorwaarde is wel dat we grotere series kunnen produceren. We maken in feite een massaproduct. Maar dan wel precies op maat voor de klant.’

De Portisaatjes komen binnen

Dat laatste is iets waar Frederike een groot deel van haar voldoening uit haalt. ‘Ik wil de klant graag van begin af aan betrekken bij het ontwerpproces. Het moet een beleving worden.’ En als ze écht mag dromen over de toekomst, hoopt ze dat Portisa in de toekomst een soortnaam en dus écht sterk merk wordt. ‘Als ik een klant wel eens hoor zeggen: “volgende week komen de Portisaatjes binnen”, dan word ik heel blij. Portisa moet synoniem staan voor prefab badkamers. Dat is mijn streven.’
Snelle groeiers maken vaak scherpe keuzes en focussen heel duidelijk op dat wat ze binnen hun activiteiten willen laten floreren.
Ralph van Dam, business partner Ondernemerschap

Focussen op eigen kracht

‘Snelle groeiers maken vaak scherpe keuzes en focussen heel duidelijk op dat wat ze binnen hun activiteiten willen laten floreren’, zegt ondernemer Ralph van Dam. Ralph is ook business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer Zakelijk en begeleidt vanuit die rol regelmatig ambitieuze groeiers in hun ondernemerschap, bijvoorbeeld via het mkb-programma Groeiversneller. ‘Het is soms verleidelijk om tegen alle kansen die langs komen “ja” te zeggen, maar daarmee loopt een bedrijf ook risico’s. Portisa is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat bewust heeft gekozen voor het aanbrengen van focus en daarmee structurele groei realiseert.’

Doen waar we goed in zijn

‘Klopt’, zegt Frederike. ‘Al was dat ook echt een leerproces. We kregen veel mooie opdrachten aangeboden. Maar voor je het weet lever je badkamers af met ingewikkelde ontwerpopties die vervolgens weer veel nazorg vragen. Dat soort kosten drukt de winst enorm. Bovendien is het frustrerend omdat je graag perfect werk aflevert en tevreden klanten wilt. Daarom hebben we in 2021 de strategische keuze gemaakt om alleen nog datgene te doen waarin we echt goed zijn en het werk zo ‘lean’ mogelijk in te richten. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met een ‘Lean green belt’-training voor onze medewerkers. We gaan terug naar onze oorsprong en willen dat wát we doen, vooral nog slimmer, milieubewuster en efficiënter doen.’

Alles duurt langer

Risico’s zijn er uiteraard ook. Ralph: ‘Ondernemingen in de bouw worden vandaag de dag nogal eens belemmerd doordat grondstoffen niet voorradig zijn. Daardoor kan groei stagneren. Dan is het soms nodig om bijvoorbeeld meer voorraden aan te leggen. Maar dat moet dan financieel mogelijk zijn. Niet altijd is er voldoende geld voorhanden om voor te financieren.’

Frederike: ‘Dat laatste geldt voor ons bedrijf gelukkig niet. We zijn een oud familiebedrijf en hebben nog nooit een bank nodig gehad. Maar we hadden als gevolg van corona wél last van het feit dat we geen materialen en grondstoffen aangeleverd kregen vanuit Italië. Met name tijdens de eerste maanden van de coronacrisis zat Italië volledig op slot. Er kwam niets deze kant op. Ook nu nog worstelen we soms met een tekort aan bouwmaterialen. Staal, hout, keramiek: alles komt later aan dan gewend. Niet alleen wij, ook andere bouwpartijen hebben daar last van. Het gevolg is dat projecten uitlopen. De gehele keten heeft te maken met vertraging. En als een project wordt uitgesteld terwijl wij de badkamers op tijd hebben geassembleerd, dan heb ik een ruimteprobleem in mijn werkplaats. Waar moet ik ze dan laten en tegelijkertijd werken aan nieuwe productie. Dat zijn serieuze problemen.’
In 2021 hebben we de strategische keuze gemaakt om alleen nog datgene te doen waarin we echt goed zijn en het werk zo ‘lean’ mogelijk in te richten.
Frederike Cernoia

Toekomstdromen

Desalniettemin ziet de toekomst voor Portisa er goed uit. Met een focus op groei en op kernkwaliteiten lijkt het bedrijf een heldere en vruchtbare strategie te hebben gekozen. Vooralsnog richt die focus zich op Nederland.


Frederike: ‘De markt in Nederland is voor ons groot genoeg om nationaal te ondernemen. Er zijn groeikansen op het gebied van de sociale woningbouw, de startersmarkt, de studentenhuisvesting en gestapelde bouw. En daar moeten er de komende jaren in Nederland heel veel van komen. De woningnood is hoog en Nederland heeft de ambitie om 1 miljoen huizen te gaan bouwen. Dat biedt kansen voor ons.’

Rol als ondernemer verandert

'Als we onze strategie om alleen datgene te doen waar we goed in zijn consequent doorvoeren, dan verwacht ik dat we over 3 tot 5 jaar met ons bedrijf zijn verhuisd naar een grotere locatie. Verder denk ik dat we tegen die tijd tal van slimmigheden hebben weten door te voeren in onze productiemethodieken.

En als ik toch aan het dromen ben, dan heb ik over 5 jaar de marketing van ons bedrijf zodanig geprofessionaliseerd dat Portisa dus gelijkstaat aan geweldige prefab badkamers. Ook mijn eigen rol als ondernemer moet daarvoor veranderen. Door operationele zaken meer en meer over te dragen. En door invulling te geven aan mijn ambitie om meer als ambassadeur richting ontwikkelaars en andere potentiële klanten op te treden, en hun te inspireren en enthousiasmeren voor een Portisa prefab badkamer. Dat zou geweldig zijn.’

Ook mijn eigen rol als ondernemer moet daarvoor veranderen. Door operationele zaken meer en meer over te dragen.
Frederike Cernoia, Portisa

3 tips van Ralph van Dam

‘Maak scherpe keuzes en focus daarop. Ondernemers hebben nogal eens de neiging teveel tegelijk te willen. Het voorbeeld van Frederike laat zien hoe je door échte keuzes succesvoller kunt worden.'
‘Geef medewerkers de ruimte om ‘out-of the-box’ te denken. Laat ze vallen en weer opstaan. Dát versnelt groei. Geef medewerkers daarom alle ruimte. Ook om fouten te maken. Zie die vooral als kans op ontwikkeling.’
‘Deze rol kan veranderen naarmate de organisatie zich ontwikkelt. Zo kan een ondernemer, zoals in het geval van Frederike, er bijvoorbeeld voor kiezen de operationele taken steeds meer over te dragen aan anderen en zich meer te richten op het ambassadeurschap van de onderneming.’

Bekijk ook de mini-documentaire van RTLZ die bij dit artikel hoort

Ik heb de vurige wens dat de aannemerij of de projectontwikkelaars geen prefab badkamer willen hebben, maar een Portisa badkamer" vertelt Frederike. Ondernemerschapsexpert Ralph van Dam loopt een dagje met haar mee, en ontdekt hoe zij werkt aan het realiseren van die ambitie. Bekijk hier de mini-documentaire over Portisa.

Maak groeiambities waar met Groeiversneller

Door u anders te laten kijken, denken en doen, zet u uw groeiambities om in een concreet actieplan. Helemaal op één lijn met waar u met uw bedrijf naartoe wilt. Lees alles over ons programma voor ondernemers met de ambitie om te groeien.
Ralph van Dam is businesspartner Ondernemen bij Centraal Beheer
Geschreven door Ralph van Dam
Business Partner Ondernemerschap
Ralph is oprichter van verschillende internetstart-ups en scale-ups. Naast zijn ondernemerschap zet hij zich in als Business Partner bij Centraal Beheer en coacht hij ondernemers.