
‘De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa’
Nederlands-Italiaans familiebedrijf Portisa wist zijn omzet als producent van prefab badkamers in 8 jaar tijd te verdertienvoudigen. 2 beslissingen waren daarbij cruciaal, legt eigenaar en directeur Frederike Cernoia uit. ‘We hebben de assemblage naar eigen land gehaald én nemen alleen opdrachten aan waar we echt goed in zijn.’
Grootse plannen voor Portisa
De eerste belangrijke mijlpaal
Lichtgewicht staalconstructie
De Portisaatjes komen binnen
Dat laatste is iets waar Frederike een groot deel van haar voldoening uit haalt. ‘Ik wil de klant graag van begin af aan betrekken bij het ontwerpproces. Het moet een beleving worden.’ En als ze écht mag dromen over de toekomst, hoopt ze dat Portisa in de toekomst een soortnaam en dus écht sterk merk wordt. ‘Als ik een klant wel eens hoor zeggen: “volgende week komen de Portisaatjes binnen”, dan word ik heel blij. Portisa moet synoniem staan voor prefab badkamers. Dat is mijn streven.’
Focussen op eigen kracht
‘Snelle groeiers maken vaak scherpe keuzes en focussen heel duidelijk op dat wat ze binnen hun activiteiten willen laten floreren’, zegt ondernemer Ralph van Dam. Ralph is tevens business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer Zakelijk en begeleidt vanuit die rol regelmatig ambitieuze groeiers in hun ondernemerschap, bijvoorbeeld via het mkb-programma Groeiversneller. ‘Het is soms verleidelijk om tegen alle kansen die langs komen “ja” te zeggen, maar daarmee loopt een bedrijf ook risico’s. Portisa is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat bewust heeft gekozen voor het aanbrengen van focus en daarmee structurele groei realiseert.’
‘Klopt’, zegt Frederike. ‘Al was dat ook echt een leerproces. We kregen veel mooie opdrachten aangeboden. Maar voor je het weet lever je badkamers af met ingewikkelde ontwerpopties die vervolgens weer veel nazorg vragen. Dat soort kosten drukt de winst enorm. Bovendien is het frustrerend omdat je graag perfect werk aflevert en tevreden klanten wilt. Daarom hebben we in 2021 de strategische keuze gemaakt om alleen nog datgene te doen waarin we echt goed zijn en het werk zo ‘lean’ mogelijk in te richten. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met een ‘Lean green belt’-training voor onze medewerkers. We gaan terug naar onze oorsprong en willen dat wát we doen, vooral nog slimmer, milieubewuster en efficiënter doen.’
Alles duurt langer
Toekomstdromen
Desalniettemin ziet de toekomst voor Portisa er goed uit. Met een focus op groei en op kernkwaliteiten lijkt het bedrijf een heldere en vruchtbare strategie te hebben gekozen. Vooralsnog richt die focus zich op Nederland. Frederike: ‘De markt in Nederland is voor ons groot genoeg om nationaal te ondernemen. Er zijn groeikansen op het gebied van de sociale woningbouw, de startersmarkt, de studentenhuisvesting en gestapelde bouw. En daar moeten er de komende jaren in Nederland heel veel van komen. De woningnood is hoog en Nederland heeft de ambitie om 1 miljoen huizen te gaan bouwen. Dat biedt kansen voor ons.’
Als we onze strategie om alleen datgene te doen waar we goed in zijn consequent doorvoeren, dan verwacht ik dat we over 3 tot 5 jaar met ons bedrijf zijn verhuisd naar een grotere locatie. Verder denk ik dat we tegen die tijd tal van slimmigheden hebben weten door te voeren in onze productiemethodieken. En als ik toch aan het dromen ben, dan heb ik over 5 jaar de marketing van ons bedrijf zodanig geprofessionaliseerd dat Portisa dus gelijkstaat aan geweldige prefab badkamers. Ook mijn eigen rol als ondernemer moet daarvoor veranderen. Door operationele zaken meer en meer over te dragen. En door invulling te geven aan mijn ambitie om meer als ambassadeur richting ontwikkelaars en andere potentiële klanten op te treden, en hun te inspireren en enthousiasmeren voor een Portisa prefab badkamer. Dat zou geweldig zijn.’

Wie is Frederike Cernoia?
Over Portisa:
- Opgericht in: 2011
- Aantal medewerkers: 20
- Vestigingsplaats: Schelluinen
- Rechtsvorm: BV
Bekijk ook de mini-documentaire van RTLZ die bij dit artikel hoort
"Ik heb de vurige wens dat de aannemerij of de projectontwikkelaars geen prefab badkamer willen hebben, maar een Portisa badkamer" vertelt Frederike. Ondernemerschapsexpert Ralph van Dam loopt een dagje met haar mee, en ontdekt hoe zij werkt aan het realiseren van die ambitie.
Zet groei direct in beweging!
In de interactieve sessie ga je aan de slag met het visualiseren van jouw ondernemersdroom. Zo krijg je een duidelijk beeld over waar je over drie tot vijf jaar wilt staan met je bedrijf. Samen met een kleine groep andere groeiondernemers maak je zo een vliegende start met jouw groeiplan.
Ja, ik ga aan de slag met mijn ondernemersdroom
Deel dit artikel

Geschreven door:
Ralph van DamSpeciaal aanbevolen

5 tips om de cyberveiligheid van uw uitzendorganisatie te vergroten
Met de juiste veiligheidsmaatregelen vergroot u de digitale veiligheid van uw bedrijf. En kunt u de schade beperken als het dan toch een keer misgaat. Maar welke maatregelen zijn dat? Harald Spijkerman geeft 5 tips.5 minuten

5 tips voor mkb’ers over ziekte van werknemers
Als werkgever bent u verplicht om het loon maximaal 2 jaar door te betalen. En u in te spannen voor de re-integratie. Met deze 5 tips bereidt u zich goed voor.3 minuten

In 5 stappen de juiste financieringsvorm voor uw onderneming
Een financiering voor de uitbreiding of start-up van uw bedrijf regelen? Stel uzelf eerst deze kritische vragen. Zo bent u goed voorbereid.3 minuten