Elektrische auto opladen

6 vragen aan Jack Zuidweg om uw wagenpark veilig te verduurzamen

Met de torenhoge brandstofprijzen is verduurzaming van het wagenpark topprioriteit voor ondernemers. Elektrische auto’s in een parkeergarage brengen andere risico’s met zich mee. “De meest betaalbare, veilige oplossing daarvoor is parkeren in de open lucht.”

Ondernemen 30 mrt 2022 3 minuten

Het imago van de elektrische auto

De elektrische auto heeft geen goed imago als het gaat om brandveiligheid. Dat is niet terecht, blijkt uit een onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) waar Trouw over schreef. Dat klopt als het gaat om de veiligheid op de weg, zegt Jack Zuidweg.

Jack beantwoordt 6 vragen over het veilig verduurzamen van uw wagenpark

Dat artikel heb ik ook gelezen. Het gaat over een onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV). Natuurlijk is dat goed nieuws. Ik hoop alleen niet dat we daarmee te gemakkelijk gaan denken over de extra risico’s die bij elektrische auto’s horen. Als je het hele onderzoek leest, zie je dat ook het IFV dat zegt. Volgens het rapport is meer onderzoek naar brandveiligheid nodig. Dat regels in het Bouwbesluit zouden moeten worden aangescherpt. Bijvoorbeeld door verplichte sprinklerinstallaties in bepaalde garages.

De minimale eisen van het Bouwbesluit zijn gericht op het voorkomen van slachtoffers en het voorkomen van overslag van de brand naar andere ruimtes. Voor een vergunning van bijvoorbeeld de gemeente is dat voldoende. Om een pand te verzekeren, kijken we ook naar de financiële risico’s. Stel dat een woontoren volledig verwoest raakt door brand. Die woontoren moet worden herbouwd. De kosten die daarbij horen zijn op den duur natuurlijk niet te dragen voor de verzekeraar.
Het Bouwbesluit doet waarvoor het is bedoeld. Het beschrijft de minimale eisen voor het verkrijgen van een bouwvergunning. Wat het niet beschrijft is wat nodig is voor het voorkomen van overlast, milieuschade, economische schade of duurzaamheid.

Mijn oproep is dan ook om het huidige Bouwbesluit fors te wijzigen. Wat we als maatschappij nodig hebben is regelgeving die dat allemaal garandeert op een duurzame manier. En tot het zover is wil ik ondernemers en bedrijven oproepen om al in een vroeg stadium met de verzekeraar om de tafel te gaan. Voldoen aan het Bouwbesluit is geen garantie meer om een pand ook verzekerd te krijgen. En ja, dat heeft ook te maken met het groeiende aantal elektrische voertuigen in de garage.

Op de weg is een elektrische auto net zo veilig als een gewone auto. Misschien zelfs wel veiliger. In een parkeergarage zit dat anders. Om een voorbeeld te noemen: een directeur die net iets te laat van huis vertrekt voor een afspraak, rijdt iets te hard over een verkeersdrempel. Het chassis schraapt over het wegdek, maar er lijkt niks aan de hand. Pas om 4 uur ’s middags, als de auto al een paar uur in de parkeergarage staat, blijkt dat de accu instabiel is geworden door de tik van de drempel. Het voertuig vliegt in brand. Nog voor de brand is ontdekt, hebben de 2 auto’s ernaast ook vlamgevat. De hitte is te groot en de brandweer kan er niet bij.

Dat soort risico’s heb je niet met een auto op traditionele brandstoffen. Het enige wat in zo’n situatie werkt, is een sprinklerinstallatie. Dat is voor de meeste bedrijven vaak een veel te grote investering.

Oplossingen zijn er altijd. Het verduurzamen van je wagenpark kan op veel meer manieren dan alleen door alle auto’s door elektrische te vervangen. Op de Zuidas bijvoorbeeld ben je veel eerder op je werk en weer thuis als je een OV-abonnement combineert met een elektrische vouwfiets.

Een andere oplossing is dat verzekeraars bepaalde risico’s gaan uitsluiten. Dat doen we natuurlijk liever niet. Veel beter is het om te kijken naar wat vervoer voor ons betekent. Een auto is nog steeds ook een statussymbool. En dat in een tijd dat we allemaal al 2 jaar thuiswerken. Daarom is het hoog tijd dat we op een andere manier naar mobiliteit gaan kijken.

Niet iedereen zal meteen blij zijn met een OV-abonnement. Daarom zou je ook kunnen kijken naar aparte parkeergarages. Niet gecombineerd met een kantoor- of woonfunctie dus. Parkeer die elektrische auto’s op een centrale plek, en gebruik voor die laatste kilometer naar kantoor een elektrische step, scooter of fiets. Het is misschien even wennen, maar het is goed voor onze eigen veiligheid én de lagere CO2-uitstoot waar het allemaal om gaat als we het hebben over elektrisch rijden.

Zorg voor goede parkeergelegenheid en voldoende laadpalen in de open lucht. Dat is vaak de meest betaalbare en veilige oplossing. Liefst op voldoende afstand van het pand, want ook buiten heeft een elektrische auto nog enkele risico’s die gewone auto’s niet hebben. Denk bijvoorbeeld aan blikseminslag. Er zijn gevallen waarbij een inslag 200 meter verderop zorgde voor overbelasting van laadpalen. Als de accupacks van een ladende auto dan ontploffen, dan moet die auto niet bij de ingang staan. Op voldoende afstand van de gevel om het risico op brandoverslag te verkleinen. En de business case is snel gemaakt.

Een garage opdelen in brandveilige compartimenten is een grote investering. Als daar dan nog een sprinklerinstallatie bij moet, dan is dat een investering die zich nooit terugverdient. In de open lucht heb je die problemen in elk geval niet. En kan je toch je wagenpark op een verantwoorde manier verduurzamen.

Het verduurzamen van je wagenpark kan op veel meer manieren dan alleen door alle auto’s door elektrische te vervangen.
Jack Zuidweg
Business Partner Vastgoed, Centraal Beheer
Jack Zuidweg staat tegen een raam

Heeft u plannen om uw wagenpark te verduurzamen?

Bij Centraal Beheer vinden we een duurzaam wagenpark heel belangrijk. Daarom willen we er alles aan doen om uw elektrisch wagenpark veilig te houden. Bijvoorbeeld met tips voor de overstap naar een duurzaam wagenpark of met deskundig advies over de brandveiligheid van uw parkeervoorzieningen. Centraal Beheer heeft goede ervaringen met adviesbureaus EFPC (Bilthoven) en Stravea (Eindhoven).