Hoe u ziekteverzuim kunt sturen?
Ziekteverzuim blijkt vooral een kwestie van gedrag: dat van de medewerker en dat van de leidinggevende. Ziekteverzuim is daarom goed te sturen. En dat is goed nieuws.
Medewerkers in het mkb melden zich minder vaak ziek dan medewerkers in grote bedrijven. Dat komt omdat mensen zich bij kleinere bedrijven meer betrokken voelen dan bij grotere organisaties. De lijnen zijn korter, de persoonlijke contacten intensiever en de binding met het bedrijf is groter. Verzuim gaat dus om veel meer dan ziekte alleen.
Medewerkers in het mkb melden zich minder vaak ziek dan medewerkers in grote bedrijven. Dat komt omdat mensen zich bij kleinere bedrijven meer betrokken voelen dan bij grotere organisaties. De lijnen zijn korter, de persoonlijke contacten intensiever en de binding met het bedrijf is groter. Verzuim gaat dus om veel meer dan ziekte alleen.
3 aandachtspunten hoe u verzuim terug kunt dringen
- Het is belangrijk dat medewerkers het werk dat hun werkgever van hen vraagt goed kunnen doen. Zorg er dus voor dat iemands competenties matchen met zijn baan.
- Daarnaast is autonomie heel belangrijk. Mensen functioneren nu eenmaal beter wanneer ze ruimte en verantwoordelijkheden krijgen om hun werk zelf in te delen.
- Het derde punt gaat over verbinding. Mensen die verbinding voelen met hun manager, collega’s of het bedrijf, en zich hierdoor gesteund voelen, melden zich minder vaak ziek dan medewerkers die dit niet ervaren.
Hoe kunt u ziekteverzuim verminderen?
Wat kunt u als ondernemer doen tegen ziekteverzuim van uw medewerkers? Lees hier onze 5 tips.
1. Niets doen aan verzuim is geen optie
Wie denkt dat het vanzelf wel goed komt met een medewerker die niet goed functioneert en zich af en toe ziek meldt, heeft het mis. Niets doen getuigt van weinig interesse, betrokkenheid en support. En dat zijn nu juist de zaken die maken dat mensen zich ziekmelden.
2. Ga snel in gesprek
Verzuim zie je vaak ver van tevoren aankomen. Wacht niet tot een medewerker klachten ontwikkelt, maar ga in gesprek zodra u merkt dat een medewerker niet lekker in z’n vel zit.
3. Neem de tijd voor een ziekmelding
Vaak melden medewerkers zich in de ochtend ziek bij hun leidinggevende. Dan is er vaak geen tijd voor een gesprek. Spreek af om later op de dag terug te bellen en neem dan de tijd om te achterhalen wat de organisatie kan doen om hierbij te helpen.
4. Verzuim is een signaal van disbalans
Achter verzuim gaat vaak een verhaal schuil. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw medewerker financiële zorgen heeft, dat mantelzorg moeilijk te combineren is met zijn of haar werk, de werkdruk te hoog is of dat hij wordt gepest door collega’s. Verzuim is altijd een aanleiding om een persoonlijk gesprek aan te gaan en steun te bieden.
5. Geef wat vaker complimenten
Dit lijkt simpel, maar alle mensen hebben behoefte aan waardering. Geef niet alleen kritiek, maar spreek ook waardering uit voor wat uw medewerker goed doet.
Voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is het goed om te kijken hoe u het ziekteverzuim naar beneden kunt krijgen. Maar nog beter is het om dit te voorkomen. Daarvoor is het belangrijk om te investeren in de geestelijke en lichamelijke gezondheid van uw medewerkers. Dit hoeft niet allemaal groots en moeilijk te zijn. Want zelfs met iets kleins als een verse lunch of een fietsstoel maakt u al een goed begin.