Goederen­transport­verzekering

Zekerheid voor uw zending

  • Alle vormen van transport zijn verzekerd
  • De verzekering wordt zoveel mogelijk naar uw wens samengesteld
  • U profiteert van een wereldwijd netwerk schade-experts

Goederentransport, is niet zonder risico's. Er kan veel misgaan. Uw zending beschadigt bijvoorbeeld tijdens een ongeluk. Of wordt onderweg gestolen. Bent u niet verzekerd? Dan kan u dat veel geld kosten. Als u het risico draagt voor de verzending van de goederen, dan is dat verzekerd onder onze Goederentransportverzekering. Of u het risico draagt, hangt af van de afspraken die u met kopers/verkopers maakt (incoterms).

Ruime standaard verzekering

De Goederentransportverzekering vergoedt de verzekerde schade aan uw goederen tijdens transport. Alle vormen van transport zijn daarbij te verzekeren: over land, over water, door de lucht en via het spoor. Het maakt daarbij niet uit of dat vervoermiddel van uzelf is of van iemand anders. De Goederentransportverzekering is op maat samen te stellen, passend bij uw logistieke activiteiten en risico’s. U kiest zelf wat u verzekert en wij zorgen voor een passende dekking.

Verzekerd in onze Goederen­transport­verzekering

De basis van onze Goederentransportverzekering is dat wij schade aan uw goederen tijdens transport, die van buitenaf veroorzaakt wordt, verzekeren. Het maakt dan niet uit of u de goederen zelf vervoert of laat vervoeren door anderen.

Wel verzekerd

  • Schade als gevolg van brand/ontploffing
  • Schade door diefstal en vermissing
  • Schade door beschadiging
  • Een verplichte bijdrage in Averij-Grosse
  • Schade als gevolg van Oorlogs- en stakersrisico’s
  • Extra kosten zoals:
    • Extra kosten van lossen en herladen als de goederen noodgedwongen gelost moeten worden in een noodhaven
    • De kosten van een schade-expert
    • Opruimingskosten
    • Bereddingskosten (kosten die u maakt om schade te voorkomen of te beperken als er een schade dreigt te ontstaan)

Niet verzekerd

  • Schade veroorzaakt door opzet of merkelijke schuld
  • Schade waar u niet verantwoordelijk voor bent op basis van uw koop of verkoopovereenkomst
  • Schade aan de goederen als die van binnenuit deze goederen ontstaat

Wij kunnen een dekking op maat voor u verzorgen

Voor elk product, elke vervoersmodaliteit, elke trade kunnen specifieke oplossingen nodig zijn. Samen met u kunnen wij de risico’s in kaart brengen en uw dekking aanvullen tot een maatwerk oplossing. Denkt u hierbij aan:

  • Een dekking voor schade waarvoor u op basis van de afgesproken leveringsvoorwaarden misschien niet verantwoordelijk bent, maar waardoor u uw factuur niet betaald krijgt of uw goederen retour gestuurd worden (Seller’s /Buyers risico).
  • Merkbescherming: U wilt niet dat uw merkartikelen na beschadiging in de parallel-handel terechtkomen. Wij kunnen met u afspreken dat wij u volledig schadeloosstellen en de goederen vernietigen, ook al is niet alles 100% beschadigd.
  • U neemt deel aan beurzen/tentoonstellingen? Wij kunnen afspreken dat uw goederen ook verzekerd zijn bij transport naar- en van de beurs, maar ook tijdens het verblijf daar.
  • U vervoert bederfelijke goederen? Onder bepaalde omstandigheden kunnen wij met u afspreken om ook bepaalde vormen van bederf te verzekeren.
  • Vervoert u goederen vanwege reparatie, revisie of onderhoud? Of laat u uw goederen vervoeren om ergens anders bewerkt te worden? We kunnen met u afspreken de goederen ook bij deze transporten en het verblijf bij derden te verzekeren.
  • Vervoert u goederen tussen verschillende bedrijfslocaties? Ook daarvoor kunnen wij u een dekking aanbieden.

Actuele bedreigingen

Natuurlijk houden wij de wereld van transport en logistiek nauwlettend in de gaten. Als er ontwikkelingen zijn waardoor u risico’s loopt, spelen wij daarop in. Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is de financiële positie van rederijen. Hiervoor ontwikkelden wij de faillissementsdekking.

Faillissementsdekking

Naast schade aan de goederen kennen we ook andere risico’s verbonden aan het vervoer van uw goederen. In 2016 ging Hanjin failliet, een van de grotere rederijen. Dat maakte weer eens duidelijk welke ellende en kosten er kunnen optreden als een rederij failliet gaat. Ook nu is de financiële stabiliteit, afgaand op de publicaties, van de containervervoersector niet best. Exporteurs en importeurs lopen het risico dat ze (opnieuw) te maken krijgen met dezelfde kosten als in het geval Hanjin, zoals:

  • Goederen vrijkopen, waar de containerterminal beslag op heeft gelegd
  • Extra opslagkosten en handlingskosten
  • Gestrande goederen/containers moeten verder vervoerd worden vanuit een tussenhaven naar de eindbestemming

Grote kans dat uw verzekering niet in deze kosten voorziet. Vandaar dat wij onze klanten de gelegenheid bieden deze kosten te verzekeren. En als direct writer zitten wij er direct bovenop om onze klanten te begeleiden in deze vaak verre oorden en de kosten te beperken! Dat betekent voor u minder zorgen. Ook uw belang en dat van uw klant is immers dat de goederen zo snel mogelijk op de bestemming komen.

Verzekerings­certificaten/losse polissen

Het kan zijn dat u voor uw handelstransactie een verzekeringscertificaat aan uw koper moet leveren of een polis moet overleggen. Dat kan bij CIF-levering, of in het geval er een Letter of Credit wordt afgegeven en de bank om een certificaat vraagt. Hiervoor werken wij samen met Ocean Wide, een wereldwijd bekende en gerenommeerde aanbieder van applicaties voor het maken van certificaten. Via een online toepassing kunt u zelf de certificaten aanmaken, op het moment dat u deze nodig heeft. 24uur per dag, 7 dagen per week.

Rechtstreeks contact bij schade

U heeft altijd rechtstreeks contact met één van onze specialisten. Met één telefoontje meldt u schade, geeft u een wijziging door of kunt u vragen stellen. Onze specialist adviseert u wat u het beste kunt doen en schakelt waar nodig direct hulp in.

Uw gegevens bekijken in ‘Relatie Interactief’

Relatie Interactief is onze gratis onlinedienstverlening. U kunt daarmee altijd uw gegevens bekijken. U ziet precies wat u heeft verzekerd.

Zo vraagt u uw Goederen­transport­verzekering offerte aan

In 4 stappen naar uw Goederen­transport­verzekering

Wilt u zelf contact opnemen met Centraal Beheer? Dat kan op 055 579 8632 op werkdagen tussen 8 en 17:30 uur.

Of wilt u liever dat wij met u contact opnemen? Vul dan hier het terugbelformulier in.

Een specialist zal met u de huidige bedrijfssituatie bespreken en dan vervolgens de mogelijkheden binnen de verzekering aan u voor leggen die het beste bij de huidige bedrijfssituatie passen. Mocht er maatwerk nodig zijn dan zal een accountmanager bij u langs komen om dit te regelen.

Bij de offerte sturen wij u de Voorwaarden Goederen­transport­verzekering (pdf) en het aanvraagformulier. Lees deze documenten goed door. Heeft u daarna nog vragen? Neemt u dan contact met ons op. Bent u akkoord met de voorwaarden? Stuur dan het ingevulde aanvraagformulier terug.

Daarbij gaan wij ervan uit dat de informatie die u ons geeft juist en volledig is. Missen wij nog informatie? Dan nemen wij contact met u op. Er zijn 3 mogelijke uitkomsten:

U krijgt van ons uw polis per post. U heeft altijd nog 14 dagen bedenktijd. Bent u akkoord? Dan bent u vanaf de gekozen ingangsdatum verzekerd.

Wij bieden u een Goederentransportverzekering aan waarin we een clausule opnemen. Een clausule betekent dat u bij bepaalde oorzaken van schade aan werkmaterieel niet bent verzekerd.

U kunt geen Goederentransportverzekering bij ons afsluiten. Neemt u aub contact met ons op op voor een toelichting.