‘Dit is hoe we als familiebedrijf met onze medewerkers willen omgaan’

Een interview met Daan Bressers, mededirecteur van een staalgroothandel uit 1893

5 enorme loodsen aan de Apollostraat in Tilburg. Hier ontvangt Bressers Metaal het hele jaar door staal, in alle vormen en maten. Na eventuele bewerkingen levert het bedrijf dat staal weer door aan haar klanten. Daarbij is het constant goed oppassen geblazen. Want met spierkracht red je het niet als je bijvoorbeeld te maken hebt met stalen balken van een paar ton. Ondanks het feit dat het familiebedrijf veel aan veiligheid doet, blijft er een risico over. Daarom heeft Bressers Metaal naast de gebruikelijke verzekeringen ook de Goed Werkgeverschapverzekering van Centraal Beheer afgesloten. En die verzekering sloten ze al in 2012 af.

Bedrijfsgegegevens

Bedrijf: Bressers Metaal
Specialisme: Voorraadhoudende groothandel in staal en non-ferro, met diverse bewerkingsmogelijkheden in huis, zoals zagen, stralen en conserveren.
Standplaats: Tilburg, met een terrein van 70.000 m2 en een eigen insteekhaven voor de aanvoer van staal via schepen.
Aantal medewerkers: Circa 60
Algemeen directeur: Daan Bressers
“Ja, in 2012. Dus al vrij snel na het afsluiten van die polis. Onze medewerkers losten stalen balken van een schip toen het mis ging. Een van hen stond op het verkeerde moment op de verkeerde plek en kreeg een stalen balk tegen zijn been.”
“Ik meldde het ongeluk aan bij Centraal Beheer. Vervolgens hebben zij het allemaal netjes afgehandeld, tot ieders tevredenheid. De medewerker moest een revalidatietraject in en was bijna een maand of 9 uit de roulatie. En Centraal Beheer vergoedde alles. Het ging precies zoals beloofd. Ik was dus blij dat we op dat moment de rust van die verzekering hadden.” 
“Die is helemaal niet ter sprake gekomen. Centraal Beheer benaderde ons alleen voor specifieke informatie, zoals de loonsom van die medewerker. Verder hoefden we niets te doen. Het contact met Centraal Beheer is sowieso altijd prettig. We zijn al zo lang als ik me kan herinneren klant bij jullie. Jullie weten wat voor soort bedrijf we zijn.”

“Dan was het vast niet zo snel afgehandeld. Ik kan het niet vergelijken met een voorgaande situatie, want het was de 1e keer dat we in zo’n situatie terechtkwamen. Maar ik denk dat als we die verzekering niet hadden, dat er dan veel gedoe was ontstaan. En dan vooral getouwtrek over het aansprakelijkheidsvraagstuk. Zowel die medewerker als wij hadden dan vast nog veel vragen gekregen. Als je niet oppast, ontstaat er op die manier ook nog eens een verstoorde arbeidsrelatie. Dat wil je natuurlijk niet. Ik ben dus blij dat Centraal Beheer een verzekering heeft waarmee je dat kunt voorkomen. Dat geeft echt rust.” 
“Volgens mij weten de meesten niet eens dat we zo’n verzekering hebben. We vermelden het wel altijd in een jaarlijkse uitgave met arbeidsvoorwaarden en regelingen. Maar ik hoor er nooit iemand over. Dat vind ik ook niet zo belangrijk. Het gaat mij erom dat ze gewoon goed verzekerd zijn als er iets gebeurt. Die verzekering sluit goed aan bij de manier waarop we als familiebedrijf met onze medewerkers omgaan.”