Schade

Tijdelijke reisverzekering

Wij staan dag en nacht voor u klaar

Onze klanten waarderen onze hulp. Wij krijgen een 8,4 voor gemak en klantgerichtheid (oktober 2015). Wij helpen u graag.

Dringend hulp nodig?


Schade melden?

Bel onze alarmcentrale (055) 579 79 79.
Of +31 555 79 79 79 vanuit het buitenland.

Meld online of bel (055) 579 82 50. U kunt uw schade ook melden via de app.

Meld een ongeval zo snel mogelijk

Bij overlijden zelfs binnen 48 uur, dus binnen 2 dagen.

Wanneer doet u aangifte?

U doet aangifte

  • Als u iets verloren bent.
  • Als u schade heeft door diefstal, inbraak of vandalisme.

Zo doet u aangifte in Nederland

  • Online via www.politie.nl.
  • Op het politiebureau in de plaats waar het gebeurde.
  • Of bel de politie: 0900-8844.

Zo doet u aangifte in het buitenland

Bent u in het buitenland? U kunt aangifte doen op het politiebureau in de plaats waar het gebeurde.

Lukt het niet om aangifte te doen bij de politie?

Meld uw schade dan bijvoorbeeld bij de reisleider, hotelmanager, treinconducteur of luchtvaartmaatschappij.

Zorg voor een bewijs van aangifte

Een aangifte bij de politie. Of een PIR (Property Irregularity Report) bij schade aan bagage in het vliegtuig. Een verklaring op briefpapier van het hotel mag ook. Of een briefje met een stempel van de conducteur.

Uw schade in 3 stappen afgehandeld

  • 1 U meldt uw schade, ziekte of ongeval

  • 2 Wij helpen u verder

  • 3 Wij betalen

  • 1 U meldt uw schade, ziekte of ongeval

    Stap 1: Meld uw schade, ziekte of ongeval

    Bel bij een ongeval direct onze Alarmcentrale +31 (0)55 579 7979

    Dat kan op elk moment. Dag en nacht. Waar u ook bent. Vanuit Nederland belt u (055) 579 7979.

    Bel ook bij ziekte of overlijden onze Alarmcentrale +31 (0)55 579 7979

    Wordt u of een reisgenoot ziek tijdens de vakantie? Krijgt u een ongeval? Of overlijdt er iemand? Laat het ons direct weten. Bel ons ook als u naar huis moet. Bijvoorbeeld omdat iemand uit uw familie erg ziek is.

    Meld schade uiterlijk 3 dagen na thuiskomst

    Houd uw gegevens bij de hand

    • Uw telefoonnummer.
    • Uw rekeningnummer.
    • Als dat nodig is:
      • Een bewijs dat u uw reis geboekt heeft. Zoals een vliegticket en reserveringsbewijs.
      • Bonnen van de beschadigde of gestolen bagage.
      • Een offerte voor de kosten van een reparatie. Een rekening van uw telefoonkosten.
      • Bonnen met de kosten van extra overnachtingen. Zoals de rekening van een hotel.
      • Een bon van extra reiskosten die u maakt. Bijvoorbeeld omdat u naar het ziekenhuis moest.
  • 2 Wij helpen u verder

    Stap 2: Wij helpen u verder

    Heeft u de hulp van een arts nodig?

    Vraag om een arts en volg zijn advies op. Wij kunnen u ook helpen om een arts of ziekenhuis te vinden. Of om ziekenvervoer te regelen. Of om medicijnen of hulpmiddelen te sturen.

    Wij regelen het vervoer voor zieken, gewonden of overledenen

    Van het buitenland naar een ziekenhuis of woonplaats in Nederland. Als het nodig is met medische begeleiding. Wij zorgen ook voor de bagage. En wij helpen als familie uit Nederland naar het buitenland moet komen.

    Heeft u nieuwe spullen nodig omdat die van u gestolen zijn?

    Wij overleggen met u of en hoeveel kosten u mag maken om nieuwe spullen te kopen.

  • 3 Wij betalen

    Stap 3: Wij betalen u

    Zijn uw schade en de kosten die u maakte verzekerd? Wij stellen vast wat het bedrag is dat u krijgt en betalen u. Bij overlijden betalen wij een bedrag aan degene die de erfenis regelt.

    Soms duurt het wat langer voordat u geld krijgt

    Herstellen van een ongeluk kan lange tijd duren. Aan het eind van uw behandeling beoordeelt de medisch adviseur voor hoeveel procent u blijvend invalide bent. Dit bepaalt de hoogte van het bedrag dat u krijgt.

Geen eigen risico

Een eigen risico is een vast bedrag dat u zelf betaalt bij schade. Centraal Beheer rekent als 1 van de weinige verzekeraars in Nederland geen eigen risico bij de Tijdelijke Reisverzekering.

Bedrag bij schade aan uw bagage

Kunnen uw spullen gerepareerd worden?

Dan betalen we de reparatiekosten. Als deze lager zijn dan de nieuwwaarde of dagwaarde.

Kunnen uw spullen niet gerepareerd worden?

Dan krijgt u de nieuwwaarde of de dagwaarde. Dat hangt af van hoe oud of versleten uw spullen waren vlak voor de schade.

Waren uw spullen meer waard dan 40% van de nieuwwaarde?

U krijgt de nieuwwaarde. Dat is het bedrag dat u betaalt om uw spullen nieuw te kopen. In de tabel hieronder ziet u voorbeelden.

Waren uw spullen minder waard dan 40% van de nieuwwaarde?

U krijgt:
  • de dagwaarde. Dat is het bedrag dat uw spullen vlak voor de schade waard waren.
  • of de reparatiekosten. Als deze lager zijn dan de dagwaarde.
  • bij surfplanken, ski’s en snowboards altijd de dagwaarde.

Maximaal verzekerde bedragen van verschillende bagage

In totaal krijgt u niet meer dan € 2.500,- per persoon per reis.

U krijgt maximaal € 160,- per verzekerde
Mobiele telefoon, smartphone, PDA en andere apparatuur die hierop lijkt. Ook de spullen die daarbij horen.
U krijgt maximaal € 200,- per verzekerde
Contactlenzen, brillen, zonnebrillen, gehoorapparaten, verrekijkers, muziekinstrumenten, horloges, sieraden en bont.
U krijgt maximaal € 230,- voor alle verzekerden samen
Geld en het eigen risico van cheques.
U krijgt maximaal € 250,- per verzekerde
Fietsen en invalidewagens zonder motor.
U krijgt maximaal € 800,- voor alle verzekerden samen
Surfplanken en alles wat daarbij hoort.
U krijgt maximaal € 1.250,- voor alle verzekerden samen
Elektronische apparatuur zoals fotocamera, videocamera, computer, laptop en tablet. Ook spullen die daarbij horen, zoals statieven en geheugenkaarten.
U krijgt maximaal de nieuwwaarde voor
Reisdocumenten.

Bedrag als u invalide blijft door een ongeval

U ontvangt een bedrag als u blijvend invalide wordt. Alleen als u aanvullend Ongevallen heeft afgesloten bij uw Tijdelijke Reisverzekering.

Bent u blijvend invalide door een ongeval?

We vragen onze medisch adviseur om uw situatie te beoordelen. De medisch adviseur vraagt informatie op bij uw huisarts of specialist en volgt uw herstel.

Uw behandeling is afgerond

Herstellen van een ongeval kan lange tijd duren. Aan het eind van uw behandeling beoordeelt de medisch adviseur voor hoeveel procent u blijvend invalide bent. Dit bepaalt de hoogte van het bedrag dat u krijgt.

U krijgt een percentage van het verzekerde bedrag

Als u blijvend invalide bent krijgt u een percentage van het verzekerde bedrag. Bekijk alle percentages in de tabel op pagina 16 van de polisvoorwaarden.

Rekenvoorbeeld

Het verzekerde bedrag op de polis is € 50.000,-. U raakt blind aan 1 oog. U krijgt 30% van het verzekerde bedrag. U krijgt € 15.000,-.

Zelf schade voorkomen

  • Let goed op uw bagage. Stop diefstalgevoelige spullen onderweg in uw handbagage. En op uw hotelkamer of camping in de kluis of in een afgesloten kast of koffer.
  • Bewaar geld en andere waardevolle spullen in een kluis op de hotelkamer of in het appartement. Zit u op een camping? Huur dan een kluis bij de receptie.
  • Berg diefstalgevoelige bagage in de auto uit het zicht op. Afgedekt in de kofferbak of afgesloten in het dashboardkastje.
  • Draag contant geld op het lichaam. Of draag het geld in de voorzakken van uw broek. Heeft u een tas? Draag uw tas voor uw lichaam en houd uw arm over de voorkant van de tas.
  • Verdeel geld, pasjes en kostbaarheden zoveel mogelijk over meerdere reisgenoten.
  • Houd de spullen altijd bij u en in het zicht. Ook als u op het strand bent en even wilt gaan zwemmen. Geef de spullen aan een reisgenoot.
  • Vraag altijd om een pinbon of transactiebon om aan te tonen dat u dit geld op zak had. Geld wat niet aantoonbaar is, vergoeden wij niet.