Hulp bij schade Motorverzekering

Wij helpen u zo goed en snel mogelijk

Schade aan uw motor? Vervelend. Op deze pagina leest u hoe we uw schade afhandelen. Zodat u zo snel mogelijk weer op weg kunt.

Hulp nodig? Wij staan dag en nacht voor u klaar

Wij helpen u graag om u schade zo snel en eenvoudig mogelijk af te handelen.

Dringend hulp nodig of pech langs de weg?

Bel onze alarmcentrale +31 (0)55 579 7955.

Schade melden?

  • Doet u snel en gemakkelijk online. U kunt meteen foto’s en bijlagen uploaden en zien hoe uw schade wordt geregeld.
  • Via de app.  U kunt meteen foto’s en bijlagen uploaden en zien hoe uw schade wordt geregeld.
  • Of bel (055) 579 8250

Wanneer schakelt u de politie in?

  • Als iemand ernstig gewond is of overlijdt. Bel dan 112.
  • Bij een ernstige verkeersovertreding. Bijvoorbeeld door rood rijden of met alcohol op rijden. Bel dan 0900­-­8844.
  • Als u ruzie krijgt met de andere persoon. Bel dan 112.
  • Als de andere persoon weg is gegaan na de schade zonder zijn gegevens achter te laten. Doe dan aangifte.
  • Als u schade heeft door diefstal, inbraak of vandalisme. Doe dan aangifte.

Zo doet u aangifte

Europees schadeformulier

Hebben andere mensen het ongeluk gezien?

Vraag hun naam, adres en telefoonnummer.

Vul het Europees schadeformulier samen in

  • Vul het schadeformulier in samen met de persoon met wie u het ongeluk had.
  • Schrijf duidelijk op hoe het ongeluk gebeurde.
  • Schrijf duidelijk op wat de schade is.
  • Schrijf duidelijk op wie er gewond raakte en waar.

Tip: maak foto’s van de situatie en de schade na het ongeluk.

Heeft u het formulier niet bij u?

Schrijf van de andere persoon dan op:

  • Naam.
  • Adres.
  • Kenteken.
  • Verzekeraar.

Handel de schuldvraag of betaling niet meteen af

Zeg niet of u wel of niet schuldig bent. Of aansprakelijk. En betaal ook niet direct voor een schade.

Uw schade in 3 stappen afgehandeld

U kunt uw schade op 3 manieren melden:

  • Online melden. U kunt meteen foto’s en bijlagen uploaden en zien hoe uw schade wordt geregeld.
  • Via de app. U kunt meteen foto’s en bijlagen uploaden en zien hoe uw schade wordt geregeld.
  • Of bel (055) 579 8250

We vragen:

  • Het kenteken van uw motor.
  • Uw telefoonnummer.
  • Gegevens van de andere persoon, als die gewond raakte.
  • Schadeaangifteformulier (indien nodig).
  • Foto van de schade (indien nodig).
  • Europees aanrijdingsformulier (indien nodig).
  • Politierapport/ aangifte van politie (indien nodig). 
  • Bon van de motor of beschadigde spullen zoals aankoopnota of betaalbewijs (indien nodig)

Uw bijlagen uploadt u gemakkelijk online of in de app

Een digitaal bestand moet JPEG, PNG of PDF zijn. En mag niet groter dan 10MB zijn.

Verstuurt u uw bijlagen liever per e-mail?
Ons e-mailadres is schade.centraalbeheer@achmea.nl
Ontving u al een schadenummer? Vermeld dit in uw e-mail.

Bel eerst even 055 579 8250 voordat u de schade laat maken

Bij grotere schades is soms een schade-expert nodig. Hij vertelt u hoe groot de schade is. U hoort van ons of de schade is verzekerd. Wij zorgen ervoor dat de schade snel en goed wordt afgehandeld.

Is uw motor niet meer te maken?

Dan vertellen we u hoeveel geld we u betalen.
U stuurt de rekening naar schade.centraalbeheer@achmea.nl. Wij betalen u het bedrag terug. Min uw eigen risico, als u koos voor een eigen risico van € 300,- of € 150,- bij het afsluiten van de Motorverzekering.

U kunt de rekening ook per post versturen

Centraal Beheer
Postbus 9150
7300 HZ Apeldoorn

Binnen 3 jaar uw aanschafwaarde terug

Is uw motor binnen 3 jaar na aankoop total loss of gestolen? U krijgt de aanschafwaarde terug. Deze regeling geldt ook voor accessoires. Met accessoires bedoelen we alles wat op of aan de motor gemonteerd is. Zoals uw koffers, kuip of alarminstallatie. Was uw motor duurder dan € 35.000,-? Dan krijgt u de dagwaarde van uw motor plus 10­%. Ook voor accessoires. Het maakt niet uit of u de motor nieuw of 2e hands kocht.

Na 3 jaar ontvangt u de dagwaarde van uw motor

Is uw motor na 3 jaar total loss of gestolen? U krijgt de dagwaarde. Ook voor accessoires.

Uw ontvangt tot € 1.000,- voor uw helm en motorkleding

Zit er iemand bij u achterop? Dan zijn de helm en motorkleding van die persoon ook tot € 1.000,- verzekerd. Uw bagage is verzekerd tot € 250,-.

Wat is het verschil tussen aanschafwaarde en dagwaarde?

De aanschafwaarde is het bedrag dat u voor uw motor betaalde. De dagwaarde is het bedrag dat de motor waard was vlak voor de schade of diefstal.

Eigen Risico

Eigen risico is een vast bedrag dat u zelf betaalt bij schade.

U bepaalt zelf uw eigen risico

Kiest u voor een eigen risico? Dan betaalt u een lagere premie. U kunt kiezen uit een eigen risico van:
  • € 300,-
  • € 150,-
  • € 0,-

U betaalt nooit meer dan uw eigen risico

Heeft u schade? Dan betaalt u nooit meer dan het eigen risico dat u koos.

Pas uw eigen risico aan wanneer u wilt

U kiest uw eigen risico bij het afsluiten van uw Motorverzekering. U kunt uw eigen risico ook tussentijds aanpassen.

Uw verzekering bij verkoop niet te snel opzeggen

U bent verplicht uw motor te verzekeren zolang het kenteken op uw naam staat. Heeft u uw motor verkocht? U moet uw motor verzekeren tot u een vrijwaringsbewijs heeft. Ook schade en boetes zijn nog voor uw rekening als uw motor nog niet overgeschreven is. Met een vrijwaringsbewijs kunt u uw verzekering met een gerust hart opzeggen.

Met het vrijwaringsbewijs toont u aan dat u niet langer de eigenaar van de motor bent

U krijgt het vrijwaringsbewijs meteen mee als u uw motor verkoopt aan een motor- of sloopbedrijf. Kocht een particulier uw motor? Dan moet de nieuwe eigenaar het vrijwaringsbewijs voor u regelen op het postkantoor.

Online uw schade melden

U wilt een schade melden? Ga naar Mijn Centraal Beheer en log in.
Inloggen