Hulp nodig? Wij staan dag en nacht voor u klaar

Onze klanten waarderen onze hulp. Wij krijgen een 8,6 voor gemak en klantgerichtheid. Wij helpen u graag.

Dringend hulp nodig? Bel onze alarmcentrale: (055) 579 7979
Staat u met pech langs de weg? Bel onze pechhulp: (055) 579 7955
Schade melden? Meld online of bel (055) 579 8250. U kunt uw schade ook melden via de app.

Wanneer moet u de politie inschakelen?

  • Als iemand ernstig gewond is of overlijdt. Bel dan 112.
  • Bij een ernstige verkeersovertreding, als door rood rijden of met alcohol op rijden. Bel dan 0900 8844.
  • Als u ruzie krijgt met de andere persoon. Bel dan 112.
  • Als de andere persoon weg is gegaan na de schade, zonder zijn gegevens achter te laten. Doe dan aangifte.
  • Als u schade heeft door diefstal, inbraak of vandalisme. Doe dan aangifte.

Zo doet u aangifte

  • Online via www.politie.nl.
  • Op het politiebureau in de plaats waar het gebeurde.
  • Of bel de politie: 0900 8844.

Europees schadeformulier

Download het Europees schadeformulier (pdf).

Hebben andere mensen het ongeluk gezien?

Vraag hun naam, adres en telefoonnummer.

Vul het Europees schadeformulier samen in

  • Vul het schadeformulier in samen met de persoon met wie u het ongeluk had.
  • Schrijf duidelijk op hoe het ongeluk gebeurde.
  • Schrijf duidelijk op wat de schade is.
  • Schrijf duidelijk op wie er gewond raakte en waar.

Tip: maak foto’s van de situatie en de schade na het ongeluk!

Heeft u het formulier niet bij u?

Schrijf van de andere persoon dan op:

  • naam
  • adres
  • kenteken
  • verzekeraar

Handel de schuldvraag of betaling niet meteen af

Zeg niet of u wel of niet schuldig bent. Of aansprakelijk. En betaal ook niet direct voor een schade.

Wij handelen uw schade af in 3 fases

U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken.

U kunt uw schade op 3 manieren melden:

Online melden

Voeg direct foto's toe

Meld via de app

Voeg direct foto's toe

We vragen:

  • het kenteken van uw auto
  • uw polisnummer of klantnummer
  • uw telefoonnummer
  • gegevens van de andere persoon, als die gewond raakte
  • bijlagen als dat nodig is, zoals:
    • Schadeaangifteformulier
    • Foto van de schade
    • Europees aanrijdingsformulier
    • Politierapport/aangifte van politie
    • Bon van de auto of beschadigde spullen (aankoopnota of betaalbewijs)

U kunt uw bijlagen per mail, online, via de app of per post aan ons versturen. Vermeld altijd uw schadenummer.

  • Een digitaal bestand moet JPEG, PNG of PDF zijn en mag maximaal 10 MB groot zijn.
  • U kunt uw bijlagen mailen naar schade.centraalbeheer@achmea.nl.
  • Verstuurt u de bijlagen per post?

Centraal Beheer
Postbus 9150
7300 HZ Apeldoorn

Bij het afsluiten van uw Autoverzekering koos hoe u schade wilt laten herstellen. Koos u voor ons schadeherstelnetwerk of voor uw eigen schadeherstelbedrijf?

Wij werken samen met garages in heel Nederland. Ons schadeherstelnetwerk. Wij maakten met hen afspraken over de kwaliteit, de service en de prijzen. Dat biedt u veel voordelen.

Wij vertellen u bij welke garage u de schade kunt laten repareren

Kunt u uw auto niet zelf naar de garage brengen? Gebruik dan onze haal- en brengservice.

LET OP! Laat u de schade herstellen door een garage buiten het netwerk van Centraal Beheer? Dan heeft u een eigen risico van € 600,-.

Wij betalen de rekening direct

U hoeft de rekening niet eerst zelf te betalen.

De garage stuurt u alleen een rekening voor uw eigen risico

Als u koos voor een eigen risico van € 300,- of 150,- bij het afsluiten van de Autoverzekering.

Heeft u een WA+ of All Risk verzekering? Dan betaalt u geen eigen risico voor reparaties aan uw autoruit. Alleen als u een nieuwe ruit nodig heeft. Dan betaalt u maximaal € 150,- eigen risico.

U krijgt 4 jaar FOCWA-garantie op de reparatie


Reparatie of vervangend vervoer

Is uw auto meteen te maken? Dan doen de medewerkers van de Alarmcentrale dit op de plek waar u met pech staat. U betaalt dan alleen voor de onderdelen die nodig zijn voor de reparatie. Kunnen we niet binnen 2 werkdagen zorgen dat u weer veilig kunt rijden? Dan kijken wij samen met u naar een goede oplossing. Want misschien is het handig om met een huurauto, fiets, taxi of het openbaar vervoer verder te gaan. Of we regelen dat u een nacht in een hotel kunt slapen.

Is uw auto niet meer te maken?

Dan vertellen we u hoeveel geld we u betalen.

U mag zelf kiezen naar welke garage u gaat.

Soms is een schade-expert nodig

Bel eerst even met ons voordat u de schade laat maken. Bij grotere schades bekijkt onze schade-expert wat precies de schade is en of deze is verzekerd. De schade-expert is uw aanspreekpunt en zorgt ervoor dat uw schade snel en goed wordt afgehandeld. Ook het betalen van de rekening verloopt via hem. U hoeft de rekening dus niet eerst zelf te betalen.

U betaalt eerst zelf de rekening

Was er geen schade-expert nodig? Dan stuurt u de rekening naar ons. Wij betalen u het bedrag terug. Min uw eigen risico, als u koos voor een eigen risico van € 300,- of 150,- bij het afsluiten van de Autoverzekering.

Met een WA+ en All Risk verzekering betaalt u geen eigen risico voor reparaties aan uw autoruit

Alleen als u een nieuwe ruit nodig heeft, betaalt u maximaal € 150,- eigen risico.

Is uw auto niet meer te maken?

Dan vertellen we u hoeveel geld we u betalen.

Of wanneer wij u betalen. U moet de schade dan wel laten repareren bij een garage uit ons netwerk.

Wat betekent een schade voor uw schadevrije jaren?

Heeft u een schade? Dan dalen uw schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Dit geldt alleen als u schade bij een ander maakt. Dat noemen we WA-schade. Of als u schade heeft door een aanrijding of vandalisme. Lees meer over wat een schade betekent voor uw schadevrije jaren.

Binnen 3 jaar uw aanschafprijs terug

Uw auto binnen 3 jaar total loss of gestolen? U krijgt de aanschafprijs terug

Kocht u uw auto nog geen 3 jaar geleden? En heeft u een WA+ of een All Risk verzekering? Dan betalen wij het bedrag dat u voor de auto betaalde. Het maakt niet uit of u de auto nieuw of 2e hands kocht.

LET OP! Betaalde u meer dan € 50.000,- voor uw auto? Dan krijgt u de dagwaarde plus 10%.

Kocht u uw auto langer dan 3 jaar geleden?

Dan betalen we de dagwaarde.

Wat is het verschil tussen aanschafwaarde en dagwaarde?

De aanschafwaarde is het bedrag dat u voor uw auto betaalde. De dagwaarde is het bedrag dat de auto vlak voor de schade of diefstal waard was.

Eigen risico

U betaalt zelf een vast bedrag bij schade

Dat vaste bedrag is uw eigen risico. U kunt ook kiezen voor geen eigen risico.

U bepaalt zelf uw eigen risico

Kiest u een hoger eigen risico? Dan betaalt u een lagere premie. Uw autoverzekering is dan dus goedkoper. U kunt kiezen uit een eigen risico van:

  • € 300,-
  • € 150,-
  • € 0,-

U betaalt nooit meer dan uw eigen risico

Heeft u schade? Dan betaalt u nooit meer dan het eigen risico dat u koos.

Pas uw eigen risico aan wanneer u wilt

U kiest uw eigen risico bij het afsluiten van uw autoverzekering. U kunt uw eigen risico ook tussentijds aanpassen.

 

Zeg bij verkoop uw verzekering niet te snel op

U bent verplicht uw auto te verzekeren zolang het kenteken op uw naam staat

Heeft u uw auto verkocht? U moet uw auto verzekeren tot u een vrijwaringsbewijs heeft. Ook schade en boetes zijn nog voor uw rekening als uw auto nog niet overgeschreven is. Met een vrijwaringsbewijs kunt u uw verzekering met een gerust hart opzeggen.

Het vrijwaringsbewijs toont aan dat u niet langer de eigenaar van de auto bent

U krijgt het vrijwaringsbewijs meteen mee als u uw auto verkoopt aan een auto- of sloopbedrijf. Kocht een particulier uw auto? Dan moet de nieuwe eigenaar het vrijwaringsbewijs voor u regelen op het postkantoor.

Is uw schade niet verzekerd?

Wij helpen u graag via onze Schadeherstelservice. U meldt uw schade eenvoudig online. En wij laten uw schade repareren door een betrouwbare garage uit ons netwerk.