Alles over premie betalen 

Informatie over het betalen van uw verzekering 

Voor een verzekering betaalt u een vast bedrag per maand of per jaar: de premie. Hoe werkt dat bij Centraal Beheer? Wat gebeurt er als u niet op tijd betaalt? En hoe past u uw manier van betalen aan? Wij geven graag antwoord op uw vragen.

Uw verzekering betalen

In Mijn Centraal Beheer vindt u veel informatie

Zoals de ingangsdatum van uw verzekering. Ook vindt u uw nota of betaalherinnering in Mijn Centraal Beheer bij de documenten van uw verzekering.

Hoe u betaalt

U betaalt de premie voor uw verzekering per maand of per jaar. Per maand betaalt u altijd via automatische incasso. Per jaar betaalt u of met een automatische incasso of door uw premie zelf over te maken. In Mijn Centraal Beheer of op uw nota staat hoe u betaalt.

De datum waarop u betaalt

Betaalt u via automatische incasso? Dan schrijven wij uw premie automatisch af rond de dag van de ingangsdatum of verlengingsdatum. De datum vindt u in Mijn Centraal Beheer en op uw nota.
Betaalt u door uw premie zelf over te maken? Dan krijgt u elk jaar e-mail of brief met het verzoek om te betalen voor de verlengingsdatum.

Als uw premie niet is betaald

Konden wij uw premie niet afschrijven?

Als er onvoldoende geld op uw rekening staat, proberen we het na 9 tot 13 dagen nog een keer. U ontvangt een herinnering per brief of e-mail als we de premie niet kunnen afschrijven. In de herinnering staat hoe u de premie kunt betalen.

Bent u vergeten de premie over te maken?

De meeste mensen betalen automatisch. Maar maakt u zelf de premie per jaar over? En bent u dit vergeten? Dan ontvangt u van ons een herinnering per brief of e-mail.

Wij stoppen uw verzekering als u niet betaalt

Na de herinnering krijgt u nog een laatste betaalherinnering per post. Betaalt u na de laatste herinnering nog niet? Dat spijt ons. Maar dan stoppen wij uw verzekering. 

Stoppen wij uw verzekering omdat u niet betaalde?

Als wij uw verzekering stoppen omdat u niet of niet op tijd betaalde:
  • Dan bent u niet meer verzekerd.
  • Dan moet u het openstaande bedrag nog wel betalen.
  • Dan betaalt u extra kosten als wij een incassobureau of deurwaarder inschakelen.
  • Dan kan een nieuwe verzekering afsluiten moeilijker worden.

U betaalt ook zelf schade aan anderen

Uiteraard loopt u risico als u niet verzekerd bent. U betaalt dan zelf de schade aan uw huis, vervoersmiddel of spullen. Bijvoorbeeld bij diefstal, brand en storm. Maar ook de schade bij anderen, bijvoorbeeld bij een ongeval dat u veroorzaakt.

Sommige verzekeringen zijn verplicht

Bij een auto of ander vervoersmiddel is een WA-verzekering verplicht. Dit wordt ook gecontroleerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). U kunt een boete krijgen als u niet verzekerd bent.
Veel hypotheekverstrekkers willen dat u een Opstalverzekering heeft voor uw huis.
En heeft u een overlijdensrisicoverzekering die gekoppeld is aan uw hypotheek? Dan informeren wij uw hypotheekverstrekker. De hypotheekverstrekker informeert u daarna wat dit betekent voor uw hypotheek.

Veelgestelde vragen

Te veel betaalde premie betalen wij binnen 14 dagen aan u terug. Krijgt u geld terug, maar u moet ook nog een bedrag betalen? Dan verrekenen wij dit met elkaar. Als er een bedrag overblijft, storten we dat terug op uw rekeningnummer.
Fijn dat u betaald heeft. Het kan voorkomen dat uw betaling nog niet was verwerkt op het moment dat wij de herinnering stuurden. Controleer voor de zekerheid nog even of het juiste bedrag inderdaad van uw rekening is afgeschreven. Controleer ook de omschrijving en het rekeningnummer. En of het om dezelfde periode gaat. Als dat klopt, hoeft u niets meer te doen.
Gaat het om een laatste betaalherinnering en twijfelt u? Dan kunt u het beste even bellen met de afdeling Debiteurenmanagement (055) 579 8108. U bereikt ons op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.
Bel ons dan op (055) 579 8000. Wij zoeken graag samen met u naar een passende oplossing. Misschien moeten we uw verzekering aanpassen. Of de manier van betalen. U bereikt ons op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag van 9.00 tot 16.30 uur.
Wilt u het betalen van uw premie aanpassen? Bijvoorbeeld naar automatische incasso? Of naar betalen per maand of per jaar? U kunt dit voor de meeste verzekeringen zelf aanpassen in Mijn Centraal Beheer. Of bel ons op (055) 579 8000. U bereikt ons op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag van 9.00 tot 16.30 uur.