Thuis
Thuis

Op pad met een schadeherstelbedrijf

Terwijl het op 18 januari nog stormde, kwamen de schademeldingen al binnen bij schadeherstelbedrijf Qbuild Reco Herstel in IJsselstein. En ze blijven binnenkomen. Hoe gaat dit bedrijf met deze drukte om? We namen een kijkje.

  • 22 feb 2018
  • 3 minuten
  • 0
Omgevallen boom

Postcode staat centraal

Normaal gesproken handelt Qbuild Reco Herstel de schade af op volgorde van binnenkomst. Maar bij deze storm was snel duidelijk dat dat niet werkte. Nu worden de schades die binnenkomen verdeeld op postcode. Zodat de timmermannen minder reistijd hebben. En ze op een dag meer schades kunnen herstellen.

Ze beginnen om half 7

In de hectische weken na de storm nemen de timmermannen iedere dag rond 6.30 uur samen de dag door. De opdrachtbonnen voor de dag liggen klaar. Plus een paar blancobonnen. Zodat ze eventueel nog extra schades kunnen herstellen. Om 6.50 uur laden de timmermannen hun bestelwagen in. Uit het magazijn pakken ze de spullen die nodig zijn. Vaak zijn het dakpannen. Veel van die pannen heeft het schadeherstelbedrijf al op voorraad. Maar er zijn zoveel verschillende pannen, dat ze regelmatig besteld moeten worden. Rond 7.00 uur koppelen de timmermannen een hoogwerker of aanhangwagen met steiger aan hun bestelwagen vast. Dan gaan ze op pad. Altijd in duo’s. Normaal gesproken wordt gewerkt met vaste koppels. Maar nu zijn de koppels uit elkaar gehaald.

Herstellen is voorkomen

Iedere timmerman krijgt een ‘inlener’ mee; een gecertificeerde zzp’er die al eerder heeft aangetoond goed in zijn werk te zijn. Zo kan het bedrijf op een dag meer schades herstellen. Meestal werkt Hans samen met Dennis. Maar deze dag met inlener Ron. Samen herstellen ze een schuur waar golfplaten vanaf zijn gewaaid. Vanuit de hoogwerker haalt Hans de kapotte golfplaten van de schuur, en schroeft hij nieuwe erop. Maar pas nadat ze op maat zijn gezaagd. De golfplaten die erop lagen, waren veel te lang. Daardoor vingen ze extra wind. En vlogen ze eraf. Nu voorkomt Hans dat er in de toekomst weer schade ontstaat.

Het is een gekkenhuis

Voordat deze zware storm opstak, herstelde Hans vooral brandschade. Maar na 18 januari repareert hij stormschades. “Het is een gekkenhuis,” lacht Hans, “maar ik vind het wel wat hebben.” De afgelopen weken heeft hij al veel meegemaakt. Hij heeft de nok van een huis van 16 meter hoog hersteld. Een vloer gesloopt die door wateroverlast een spons was geworden. En naar een lek gezocht dat niemand kon vinden. Hij wel. Deze heeft hij meteen hersteld. En goed. “Ik maak het alsof het voor mezelf is.

Storm vraagt om ander proces

Op donderdag 18 januari werd de impact van de storm snel duidelijk: in korte tijd kwamen er veel schademeldingen binnen. Al snel wist Bert Brinkhof, regio-manager van Qbuild Reco Herstel IJsselstein, het zeker: “Dit moeten we op een andere manier aanpakken.” Samen met zijn collega’s besloot Brinkhof het proces om te gooien. “Als je bedrijf goed georganiseerd is, kun je sneller actie ondernemen. En improviseren wanneer dat nodig is.” Bovendien kost het dan minder moeite om afspraken met de klant na te komen. Of zoals Brinkhof het zegt: “Belangrijk is dat je zegt wat je doet en doet wat je zegt.”

Meldingen doorgestuurd

Tijdens en na de storm kwamen er bij Centraal Beheer veel schademeldingen binnen. Deze meldingen stuurt het contactcenter door naar schadeherstelbedrijven uit zijn netwerk. Een van deze bedrijven is Qbuild Reco Herstel, dat zijn hoofdvestiging heeft in IJsselstein.

Is het spoed of niet?

Van elke schademelding bepaalt het herstelbedrijf of het spoed is. Bij spoed is er dezelfde dag een noodoplossing. Bij de andere meldingen maken ze een afspraak voor over 2 à 3 weken. Een kleine schade herstelt de timmerman dan ter plekke. Bij een grote schade bepaalt hij wat er later nodig is.