Bind klanten aan uw merk met social selling
Zakelijk
Mensen gaan tegenwoordig niet meer voor een willekeurige deal. Verschillende leveranciers worden online met elkaar vergeleken om uiteindelijk een beslissing te maken. Hoe u online bestaande en nieuwe klanten aan uw merk bindt? Social selling is de uitkomst.
12 mrt 2018
2 minuten
Wat is social selling?
Producten vergelijken, reviews bekijken en Google raadplegen. Klanten nemen het heft in eigen handen. Een belangrijk deel van het verkoopproces wordt doorlopen zonder dat zij contact zoeken met uw bedrijf. Social selling is de manier om uw klanten van de juiste informatie te voorzien met als doel hen aan uw merk te binden. Heeft u uw verkoopproces al aangepast?Marketing en sales slaan de handen in 1
Een gerichte en heldere boodschap is nodig om de interactie aan te gaan. De afdelingen sales en marketing zijn in dit proces even belangrijk en moeten gaan samenwerken. Sales staat dichtbij uw klanten en weet wat hen aanzet tot het kopen van een product of dienst. Marketing gaat vervolgens aan de slag met een online strategie. Bij social selling draait het om het versterken van de band met uw klant. Sociale media zijn hiervoor het ideale middel.Tips voor het inzetten van social selling
- Social selling is een langetermijnstrategie. Geef het tijd en zorg dat u continu aanwezig bent onder uw doelgroep met relevante informatie.
- Breng de online klantreis in kaart. Zo weet u precies via welke kanalen u uw toekomstige klant kunt benaderen.
- Weet hoe uw doelgroep eruit ziet. Verdiept u zich eens in hun interesses en kenmerken. Zo kunt u nog specifieker en relevanter zijn.
- 1-op-1-communicatie is de sleutel naar een succesvolle strategie. Ga online het gesprek aan over uw merk zonder te veel te sturen op verkoop.
- Zorg dat u altijd bereikbaar bent via het kanaal dat uw toekomstige klant kiest. Reageert u niet snel genoeg op een vraag? Dan is de kans groot dat hij of zij naar uw concurrent gaat.