Jongen achter laptop

Marketing: toen versus nu

In korte tijd is er behoorlijk wat veranderd op het gebied van marketing. De grootste verschillen tussen toen en nu leest u in dit blog.

Zakelijk 17 mei 2017 2 minuten

Zenden is niet meer genoeg

Hard roepen dat uw product het beste is, werkt niet meer. Juist het vertellen van uw verhaal wekt interesse bij potentiële klanten. Vertellen over het bedrijf. Over de visie en missie. Dat werkt bij het verkoopproces. Reviews van klanten helpen andere klanten tot het maken van een keuze. De interactie aangaan met uw doelgroep over uw product en merk. Zenden is vervangen door het aangaan van een gesprek.

Van korte termijn naar lange termijn

Begin jaren ‘90 werden er vooral kortetermijndoelstellingen gemaakt. Het product moest nú verkopen. En niet pas over een maand. Tegenwoordig staat het bouwen aan relaties centraal. De focus ligt op de lange termijn. Een goede relatie opbouwen met uw klanten vraagt tijd, maar werpt uiteindelijk zijn vruchten af.

Van massamarketing naar individuele marketing

1 boodschap naar de héle doelgroep communiceren was heel normaal. Tegenwoordig draait het om relevant zijn. Iedereen moet aangesproken worden, maar wel op een manier die voor de doelgroep werkt. Individuele marketing waarbij uw klant het middelpunt vormt.

Bestaande klanten behouden

Alleen maar nieuwe klanten binnen willen halen is verleden tijd. Bestaande klanten zijn inmiddels net zo belangrijk. Zij spreken hun ervaringen uit en trekken zo nieuwe klanten aan. Elke klant is anders en kent zijn of haar eigen aanpak. Een wereld van verschil dus.

Service in plaats van agressie

Adviseren, informeren en helpen. Dat is de aanpak van nu. De focus ligt op de omzet. Dat was vroeger wel anders. Een bedrijf was succesvol wanneer er veel werd verkocht en er een hoger marktaandeel werd behaald.