Regel uw verhuizing met de verhuischecklist

Deze 8 verhuistips maken verhuizen makkelijker

Een verhuizing kan leuk en stressvol tegelijk zijn. Er moet veel gebeuren, soms meer dan u van tevoren denkt. Misschien wachten de lege verhuisdozen al een tijdje tussen de rondrennende kinderen tot ze netjes gevuld worden. Of heeft de kat ze inmiddels opgeëist als mand omdat u nog niet aan inpakken toekomt. De kasten puilen uit met spulletjes die u eigenlijk eerst moet uitzoeken. De muren in het nieuwe huis kunnen wel een lik verf gebruiken. Maar ja, ook het oude huis moet schoon en fris voor de nieuwe bewoners. En ondertussen gaat het dagelijks leven gewoon door. Het recept voor een soepele verhuizing? Doe het stap voor stap en vink de tips af in deze verhuischecklist. Dan kunt u zo snel mogelijk genieten van uw nieuwe droomhuis.

Verhuizen in 8 stappen

U heeft eindelijk de sleutel van uw nieuwe woning. Tijd om te verhuizen. Omdat u aan veel moet denken, is het handig om een duidelijk overzicht te maken van wanneer u wat wilt doen. Gaat u inpakken en verhuizen tijdens het klussen? Of maakt u eerst uw nieuwe woning helemaal klaar? Wanneer regelt u alle administratieve zaken? En wie helpt u eigenlijk met sjouwen tijdens de verhuisdag?

Wilt u graag wat meer inzicht in wat er allemaal nog moet gebeuren? Er is een aantal handige hulpmiddelen waarmee u de verhuizing samen met uw medeverhuizers goed kunt plannen. Door bijvoorbeeld uw planning aan de muur te hangen ziet u iedere dag wat er nog moet gebeuren. Of wat uw partner, kinderen of andere hulptroepen juist al hebben gedaan. Houdt u liever een digitaal overzicht bij? Dan kan dat bijvoorbeeld met de app Trello of in Excel.

Als u verhuist moet u dat doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen, of waarbinnen u verhuist. Doe dit binnen 5 dagen nadat u bent verhuisd. Daarnaast moet u uw contracten voor gas, water, licht, televisie, internet en telefoon overzetten, opzeggen en/of aanvragen. Via verschillende online vergelijkers vindt u het contract dat het beste bij u past. Verhuist u naar een nieuwbouwwoning? Dan kan de projectontwikkelaar u vertellen of alle aansluitingen voor tv en internet geregeld worden tijdens de bouw.

Bij een verhuizing veranderen uw verzekeringen niet vanzelf mee. Zorg dat het nieuwe huis verzekerd is vanaf de dag van de overdracht. Bent u klant van Centraal Beheer? Dan regelt u uw wijzigingen eenvoudig in Mijn Centraal Beheer. Bent u ergens anders verzekerd? Geef het door aan uw adviseur of maatschappij.

Het is belangrijk dat u uw opstal- en inboedelverzekering op tijd verandert of aanvraagt. Zo verzekert u de nieuwe koopwoning, tuin en spullen tegen schade en diefstal. Met een overlijdensrisicoverzekering regelt u meer financiële zekerheid voor uw nabestaanden als u overlijdt. Met deze uitkering kunnen zij tijdelijk het wegvallen van uw inkomen opvangen. Vergeet tot slot ook de adresgegevens van uw andere verzekeringen niet aan te passen. Bijvoorbeeld uw autoverzekering, reisverzekering of aansprakelijkheidsverzekering.

Voordat u in uw nieuwe woning kunt slapen, wachten er vast nog wat klusjes op u. Behangen en verven, een nieuwe vloer leggen of meubels in elkaar zetten. Of misschien pakt u het wel groter aan met een verbouwing. Er kan veel tijd gaan zitten in de klusjes aan uw nieuwe woning. Plan dit van tevoren dus goed in.

Besteedt u de klusjes aan uw nieuwe woning liever uit? Stem de planning van vakmannen dan goed op elkaar af. Meestal kan een nieuwe keuken bijvoorbeeld pas geplaatst worden als de vloer is gelegd.

Hoe duurzaam is uw nieuwe huis eigenlijk? De verhuizing naar een nieuwe woning is vaak een goed moment om eens te kijken naar energiebesparing. Met zonnepanelen bespaart u jaarlijks veel energie. En dat is fijn voor uw portemonnee en het milieu. Ook goede isolatie van het huis maakt gelijk verschil. Zo bespaart u al met kleine aanpassingen op uw energierekening. Doe de duurzaamheidsscan en ontdek hoe u uw nieuwe huis duurzamer kunt maken.

U heeft waarschijnlijk meer spullen dan u denkt. Als u op tijd begint met opruimen, voorkomt u dat u alles in de laatste weken voor de verhuizing moet doen. Maar ontspullen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan daarom helpen om voor uzelf een regel in te stellen. Zoals: spullen die u het afgelopen jaar niet meer gebruikte, gooit u weg. Komt u er toch niet uit? Een opruimcoach kan u dan helpen beslissingen te nemen.

Weet u al waar uw spullen in de nieuwe woning komen te staan? Als u dit op de verhuisdozen schrijft, weet iedereen tijdens de verhuisdag waar de dozen naartoe moeten. En voorkomt u dat u blijft sjouwen met spullen. Heeft u tijdelijk een plek nodig om uw spullen netjes op te slaan? Een opslagruimte biedt dan uitkomst. Reserveer deze op tijd. En bedenk tijdens het inpakken wat u misschien al snel weer nodig heeft. Als u deze spullen als laatste in de opslagruimte zet, weet u zeker dat u er altijd bij kunt.

De verhuisdag is misschien wel de meest chaotische dag van de hele periode. Maar een goede planning en een beetje hulp doen al veel. Hulp van familie, vrienden of een professioneel verhuisbedrijf. Huur een verhuiswagen of verhuizers in. Of hulp voor het uit elkaar halen en in elkaar zetten van uw meubels. Controleer van te voren altijd wel even wie er op de verhuisdag verantwoordelijk is als er iets stuk gaat.

Met een goed overzicht van wat er allemaal moet gebeuren, hoeft u niet steeds op meerdere plekken tegelijk te zijn. Zo kan 1 ploeg in het oude huis aan het werk en 1 ploeg in het nieuwe huis. En staan uw keukenspullen straks meteen op de goede plek. In plaats van in de badkamer of op zolder.

Bij de verhuizing naar uw nieuwe droomhuis hoort ook de oplevering van uw oude woning. Naast de grote schoonmaak heeft u misschien nog wat achterstallige klusjes. Zoals een lekkende kraan of een raam dat niet goed sluit. Dit kunnen tijdrovende klusjes zijn. Terwijl u liever met uw nieuwe huis bezig bent. Heeft u geen zin of tijd om uw woning in goede staat op te leveren? Schakel dan op tijd hulp in van een professional, bijvoorbeeld van Klushulp.
In een slim en veilig huis woont u pas echt ontspannen. Denk aan rookmelders en alarmsystemen. Of aan slimme apparaten als verlichting, thermostaten en sloten. Steeds meer apparaten in en rondom het huis ‘communiceren’ met elkaar via een wifiverbinding. En regelen dingen vanzelf. Zoals het instellen van de thermostaat of het aan- en uitdoen van verlichting. Slimme apparaten maken uw huis comfortabeler en veiliger om in te wonen. Omdat er zo veel verschillende opties zijn, is het belangrijk om goed uit te zoeken welke apparaten bij u en uw woning passen. Wilt u uw slimme apparaten laten installeren? Schakel daar dan professionele hulp voor in.